Redaktörs Bloms undringar o funderingar.....

Nyss hemkommen från ett besök med punch o hemtrevnad hos herr journalist Ljusterdahl , ansvarig för ledarsidan på Grönköpings Veckoblad, sitter jag Herr redaktör Blom här i Askerköping o funderar o tittar på min nya skrivmaskin som nästan ser uppfodrande ut med sitt moderna utseende. Besöket på hemvägen hos F.d Majoren av första graden Johan Bergsjö i Hjo som satt o löste korsord o myste över min storasysters Mary-Anns idoga trädgårdsarbete var som vanligt givande ! Min andra svåger herr Erik i Sjöliden på vägen norrut från Hjo pysslade som vanligt med sina hästar och det förstärkte mitt goda humör och även min syster Bettan verkade nöjd med tillvaron bland sina hundar o katter!     I dag är det dimmigt och jag känner en viss olust över att fortfarande inte skrivit  någonting  till tidningen Askerköpings Folkblad där jag jobbar. Nä nu får jag ta en promenad det kanske hjälper! Det är ju som vanligt nere på torget., det domineras av  bullrande Volvobilar o tjutande Saabar med sina 2-takts motorer o en o annan folkvagn som far in o ut ,hit o dit  En o annan häst o vagn ser uppkörd ut i den inte alltför sunda miljön! Själv står jag o drömmer om en miljö med rosor, rabatter , träd o buskar o en o annan uteservering till sommaren. Men jag skall nog inte föra talan i denna fråga har jag märkt, jag som har en Farfar som var  från Karlskoga o en farmor som var från Gällersta o dessutom har en av  kusinerna  i  Kumla,, jäkla utböling är vad jag är!. När jag spatserade ner mot hamnen träffade jag fru vice kommunalrådet Lillebill Petruson, Högern. Vi diskuterade bl.a. bussförbindelserna söderut och den ständiga badhusfrågan som de flesta politikerna inte vill ha att göra med. men jag tycker badhuset äntligen skall byggas. Jag säger till fru vice kommunalrådet att  betänk vad hälsosamt  det skulle vara för folk att slippa tvaga sig i det kalla sjövattnet och vad kommer inte ett varmbadhus att betyda för friskvården o stans barnfamiljer och sänkta kostnader för försäkringskassa o sjukvård Fru vice kommunalrådet börja då tala om bostäder. Jag förmodar hon menar Uddö söder om Askerköping vid sjökusten som kommunen satsar pengar i! Tydligen äro dyra hus till noblessen viktigare än badhus för folket!? Kommunens starke ordförande Börje Snygg, vänstern är av samma uppfattning som Fru vice kommunalrådet,Högern. Även Bondeförbundets starke man o kommunalråd är av samma åsikt, fattas bara!  Jag kallar dessa partier bakåtsträvare men mot ett sådant övermäktigt motstånd fortsätter jag in i dimman...... nä minsann jag tar upp det i tidningen i morgon, jag vet att jag har både Nils i Hammar o o ägaren till ortens skrivmaskinsaffär med mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0