Mitt i Askersund.


Inte så långt söderut ifrån  där jag bor o inte så långt norrut från torget i Askersund ligger ett område som kallas för Norra Bergen. Askersund är ju inte stort. Från där jag bor så tar det väl bara 2 minuter att cykla till torget o sen från torget 2 min. sådär o cykla till strandpromenaden. Det här området, Norra Bergen, är ett område som  om jag inte missminner mig byggdes upp i mitten på 1800-talet. Nere vid sjön var det dyrare o bosätta sig så folk slog sig ner här o byggde enkla bostäder. På bilden kan man se en originell utbyggnad på ett av husen. Numera är det mest sommarstugor som jag uppfattade det, bebodda av Göteborgare bl.a. Bengt  vår SPFordförande brukar guida folk i  Askersund och bl.a. här på detta unika område, Jag var alltså med på en guidning som Bengt hade, men det är ett tag sen. Att göteborgarna är intresserade av o känner till det här området berodde, som jag uppfattade det, på att det pågick handel mellan Göteborg o Askersund förr i tiden p.g.a. malmbrytningen i trakten.

Ja, ytterligare en bild från det unika området. Man kan ju se hur bergigt det är även i den här delen av Askersund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0