Vilken dag!


Vid 10-tiden i morse kom mina Örebrokompisar Ann-marie o Rolf och hämtade mig i bil för färd mot Fagertärn i Tiveden, berömd för dom röda näckrosorna, ca 1,5 mil från Askersund. Vi åkte en bit på vägen mot Laxå och svängde av sydöst mot Tived. Efter ett tag kom en skylt där det stod Fagertärn 6 km. På vägen dit passerade vi bl.a. såna här klippformationer som nästan blänkte i det varma o soliga vädret. Tiveden är ju en upplevelse med sitt vilda landskap.

Sen kom vi fram till Fagertärn. Vi vandrade från parkeringen mot platsen för de röda näckrosorna längre bort till vänster på bilden. Dom fanns i sjöns början kan man nog säga.Trots att jag zoomade in allt som jag kunde, kunde  jag tyvärr   inte få en bra bild på dom. Rolf fick en bra bild på dom tack vare bättre inzoomnings egenskaper på sin kamera. Det som inte är så roligt är att de röda näckrosorna har minskat mycket till antalet de sista åren. Men vi fick syn på en 10-15 st kanske. När jag var här för en 30-40 år sen var det många fler. Att dom minskar har ochså stått i tidningen. Dom är ju fridlysta o sällsynta, det är väl ingen som norpar dom på nätterna hoppas jag? Sen gick vi runt sjön i den något kuperade terrängen, kom tillbaks till parkeringen och gick och satte oss vid ett bord med bänkar o åt vår medhavda matsäck. Gott i gott gott. var det.

Sen bestämde vi oss för att åka ner till Aspa Bruk o ta väg 49 till väg 50 mot Askersund. Därifrån åkte vi Tjälvesta naturresarvat via Vretstorpsvägen. Jag ville ju visa mina kamrater min favoritstubbe på reservatet men den som jag tycker finaste delen(där min favoritstubbe finns) av reservatet var avspärrat, antagligen p.g.a. att kor betade av området. Vi gick då en bit på den motsatta sidan av sjön som låg där vi fick stanna upp. Där satte vi oss på en bro o fotograferade nedåt ån som gick där. Där låg träd fällda av bävrar som höll till där. Ah, nu glömde jag att ladda upp det kortet, ett ögonblick!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0