Dåtid i nutid, en bra blandning!


Ja, o tar man dessutom sina rötter med sig så blir dagen bra, tycker jag Jag är ju en sann vän av Israel, det gör jag ingen hemlighet av. För 20 år sen,tror jag i januari var jag och min kompis Bengt i Israel. Vi var där i 14 dgr. och hade Eilat som resmål. Men vi var ochså på en busstur i Israel i 3 dgr eller var det 2? Ja hur som hellst så är det här fotot taget  på badstranden i Eilat o det är Bengt som ligger o gottar sig! Eilat ligger ju vid Röda havet o maken till vatten finns väl knappt, tempen går alldrig under 23 grader. Röda havet lär ochså vara ett eldorado för dykare. Jag skriver det här ur minnet, har inga anteckningar, bara foton. Jag kommer ihåg att vi valde mellan att åka till Egypten eller i Israel, vi valde som sagt  Israel. Efter nån vecka eller så åkte vi iväg på bussturen. Jag har för mig att det första långa uppehållet var vid Döda havet och att bland medresänärerna var en norrman som hette Rolf och Ingrid från Simrishamn. Nu skriver jag inte har för mig eller tror utan nu skriver jag rakt upp o ner! Döda havet var ju en upplevelse o bada i med sin höga salthalt. Vi fick flyta på rygg o akta oss för att snurra runt för då kunde ögonen råka illa ut. men det gick bra. Det fanns duschar på stranden för det var viktigt att spola av sig saltet. Sen körde vi genom öknen till nästa stora mål, Masadaklippan. Den låg högt flera, hundra meter och vi fick ta linbana upp. Masadaklippan är känd genom historien p.g.a. en Israelisk eller Jeminitisk stam tog sin tillflykt dit efter att ha jagats av Romarna. Folket som var ungefär 500 st höll länge stånd men när efter en lång belägring slutet  närmade sig begick samtliga kollektivt självmord. På Masadaklippan fanns den första synagogan och som kontrast till det fanns en pluton Israeliska kvinnliga soldater ochså där. jag kommer ihåg att dom sa monkeys när vi fotade dom. Jag tänker så det knakar! Jo det fanns nått slags bad med lämningar av ett fint mosaikgolv.

Sedan for vi mot Jeriko. Här står Bengt vid en skylt om Jerikos mångtusende historia, bl.a. lär några av människans första boningar hittats där. Inne i själva Jeriko var det gott om palmer, araber, kameler o en del turister förutom oss. En oas i den sterila öknen. Jaa, hela den här resan var så fantastisk. Israelresan var utan tvivel den av mina resor som gjort mest intryck på mig!

Ja, här står undertecknad o jag kan tänka mig att jag njuter av tillvaron. Livsglädjen o äventyrligheten spirar i kroppen, det känns t.o.m. nu!

Sen for vi på slingrande, smala grusvägar genom ett bergslandskap på aktningsvärd höjd. Vi åkte mot Jerusalem. Nån stans på vägen såg vi ett Grekiskt- Ortodoxt kloster som låg på en klippa.  Otroligt pampigt o liksom sagolikt, oåtkomligt! Var vi där? Glömt! Sen kom vi till Jerusalem, staden på 800 meters höjd bland klippor o berg. Denna stad som betytt så mycket historiskt! Staden med sin mur, sina tusenåriga portar bl.a. Herodes port, klagomuren, Al Aqsamoskeen, Klippmoskeen, gamla staden öster därom Oljeberget med olika berömda kyrkor Fotot har jag tagit från Oljeberget(tror jag).                            Ja, det är som jag sagt tidigare, semestern i Israel är min höjdare bland semesterresor. Tyvärr fick vi  känna på början av intifadan, bildäck brändes och det sköts med tårgas. Vi hamna väl inte mitt i det hela, men det utspann sig i närheten!    Mera om staden Jerusalems historia kommer på min blogg så småningom!
                                                

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0