Närkes natur, uj,uj,uj,


Det kan hända jag är part i målet men Närke är mitt favoritlandskap. Jag växte upp i Örebro på 40-talet, min farmor var från Herminge i Gällersta socken, och återkom till Björneborg, Gällersta sen min farfar gick i pension. Vi har spårat hennes släkt ända till 1600-talet. Den hör hemma i   trakterna. Jag var ofta ute hos min farmor under Örebrotiden. Det var och är mitt smultronställe
        All right, naturen i Närke är storslagen från skärgårn i Askersund(som jag själv bor i) via Tiveden till Kilsbergen. Laxåområdet har tätast med småsjöar i hela landet. Landskapet är litet vilket gör att man kan se mycket på en dag.
Sevärheterna i Närke är många. Exempel Tjälvesta- Snavlunda naturreservat,  ca 6 km norr Askersund, Kilsbergen med bl,a Garphyttan(nationalpark) o Ånnabodasjön, den vackra Bergslagsleden, skärgården vid Askersund, Tiveden(nationalpark) med  den för de röda näckrosorna berömda  sjön Fagertärn m.m.
                                    Örebro är ju berömt för sitt slott(där min far jobbade på 40-talet) stadsparken(som fått pris), den nya i gammal anda uppförda stadsdelen Wadköping, Naturens hus och i anslutning, fågelparadiset Oset vid Hjämaren, allt med gångavstånd från slottet. Svampen kan vi ochså nämna, det berömda vattentornet som uppfördes på 50-talet o är tjänst än idag.
                            Jag tycker Närke är lite bortglömt. Det ligger i skuggan av både Värmland o Dalarna
 Fotot föreställer Ånnabodasjön och är taget av Jan Ekblom

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0