Tillhör ochså livet!


 På mina cykelfärder har jag hittat en del ställen som intresserar  mig o ger mig utbyte. Ett av dessa ställen är Katolska kyrkogården i Åmmeberg vid sjön Åmmelången ca 8 km öster Askersund. Jag är ju via en del av mina rötter katolik. Det här är ett fint ställe för meditation o reflextion. En egen bön för anhöriga, levande som döda m.fl. blir det ochså.  Det som ochså gläder mig är att kyrkogården har blivit uppfräschad sen  jag var här sist.
                                                                              Historia
                    År 1857 påbörjade det Belgiska bolaget Vielle Montagne en, för denna tid, gigantisk industribyggnation i Åmmeberg o Zinkgruvan. Anledningen var att utvinna den stora malmfyndigheten av zink och bly i Zinkgruvan.
                    I mitten av 1860-talet, då järnvägen mellan Åmmeberg o Zinkgruvan stod klar, anlades även den katolska kyrkogården i anslutning till till järnvägen.
                   På den tiden var ett stort antal belgiska och tyska tjänstemän och arbetare anställda vid bolagets svenska avdelning. De var romersk-katolska trosbekännare och det är dessa och deras familjer som är begravda här på den katolska kyrkogården.
                     År 1937 utfördes en större omläggning av kyrkogården varvid alla äldre och förfallna gravar lades igen.
                     Kyrkogården underhålles av gruvbolaget Zinkgruvan Mining AB.
                                               ((f.d. bolaget Vielle Montagne)
Text  fr. anslag kyrkogården. Foto Jan Ekblom

Kommentarer
Postat av: Marianne Prohászka

intressant!

2009-11-10 @ 18:58:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0