Vi tar Wettervik ochså!


M/S Wettervik byggdes på Boghammars varv i Stockholm 1950. Fartyget har ju flat köl på 1m djup så jag tror kanske att fartyget gått i Stockholms skärgård i de vassrika områdena till Sandhamn bl.a. Men Wettervik är ju stationerad i Askersund och går på turer i en av, ja faktiskt ,  Europas största sötvattensskärgårdar utanför staden! Själv har jag åkt med fartyget ett par gånger bl.a. med 2 av mina barn-barn. Fartyget är ju så konstruerat att det lätt kan lägga till vid öar m.m. En tur som är x-tra intressant som jag tycker är den som går till Stjärnsunds slott. Där släpps de passagerare av som vill bese slottet. Wettervik fortsätter mot Hammarsundet för att nån timme senare hämta Stjärnsundsbesökarna för att sen återvända till Askersund
                                    Fartyget går naturligtvis att chartra och har specialkryssningar.. Men högsäsongen är vår o sommar kan man säga med schemalagda turer. Man kan vigas av kaptenen o fartyget kan lägga till vid flera kyrkor.
                                   Ja, Wettervik har blivit ett känt turistmål i det vackra Askersund!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0