Örebrofärden dag 2 15/8


Jag får ju tänka efter! Vad hände nu på lördan? Joo, Rolf o jag gick en runda på förmiddagen o titta på området ganska nära nord om norra Bro, Brickebacken. Ett stort bostadsområde med bl.a. ettor o tvåor. Inget dumt område! Efter att vi ätit en bit så for vi vid.., trettontiden på en cykelrunda i området där jag lekte som barn! Vi började med Björneborg, min farmor o farfars hus där jag vistades mycket ofta på lov o helger! Ett paradis för barn med fantasi. Det här är inte ett dagsfärskt kort men det ser nästan lika dant ut som nu o på min tid.. Vi börja med att hälsa på min kusin Gunnars fru Birgit som nu sen många år bor i huset! Tyvärr dog Gunnar i våras! Vi blev bjudna på svarta vinbärssaft o goa kakor o pratade naturligtvis om gamla tider men även om dagens! När jag kommer hit blir jag alldeles "varm i hjärtat", så positiva minnen har jag härifrån!
                         Sedan for vi här ifrån o cykla en bit ner på "gata", en grusväg nån, kanske, kilometer  söderut o hälsa på Bernt i Klinggården. Bernt är släkt till mig och 82 år gammal. Still going strong! Klinggården är ännu större än Björneborg o ochså vitt och jordbruk o skog  hör till! Det är ju inte konstigt att vi pratar om gamla tider men Bernt är ju 11 år äldre än mig så vi lekte ju inte. Men kusin Gunnar o han var goda vänner o lite mer jämnåriga!
                       Sen avslutade vi med att som hastigast hälsa på Sven-Arne o Margareta som inte bor långt från Rolfs. Vi skulle träffas senare på kvällen.

 O det gjorde vi. Ann-Marie o Rolf bjöd på mat(lax o potatis o annat tilltugg) o ädla drycker. Det var så gott o roligt hade vi! Rolf o Ann-Marie sitter längst hitåt. sen sitter Sven- Arne o Margareta. O mitt emot sitter Åke o Ann-Marie. Två Ann-Marie vid bordet. Åke har jag nog inte sett sen 40-talet. Vi fyra killar gick ofta o fångade djur i Björneborgs lilla damm. Det var grodor, ödlor, iglar o vattenbaggar. Åke var väl inte i dammen lika ofta som vi andra men han var där ibland.
                            Jaa, jag hade ett härligt liv på Björneborg och vi gick ju inte bara i dammen! Jag skulle säkert med hjälp av de andra kunna skriva en hel berättelse om denna tid i Attersta by i Gällersta socken! Jag har ochså för mig att vi skulle bilda en "grodklubb" men egentligen gjorde vi ju det för länge sen!
                             Det är vissa grejor som jag upprepar när jag skriver. Vill inte bryta rytmen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0