Isen låg o marken var frusen!


Efter ett tag på rundan i Askersund hamna jag som vanligt på hembyggdsgården. Vädret var lite ruggigt, blåsigt och +2 men det kändes kallare o råare än när det var sol o minus 10 för nån vecka sen. Marken var ochså frusen ännu. Byggnaden föreställer Klockargårdens servering och den är öppen mellan april o september, även lite vid jultiden. Här är fint, populärt ställe. Dagens rätt serveras och naturligtvis kaffe o kakor o mackor. Släkten o kompisar trivs bra här när dom är på besök o systrar o svågrar har "bokat" in sig till våren. Barnvänligt är det naturligtvis o höns , ankor, kaniner o får o getter anländer till våren.

Efter en liten stund kommer jag ner till strandpromenaden och har gått så långt österut som möjligt på den(bara en liten bit). Här har vi ett bad med sandstrand och en liten holme med liten broförbindelse. Där är fint, längst ut kan man sitta o njuta av utsikten mot Stjärnsunds slott Jag har alldrig badat här, föredrar badet på Borgmästarholmen. O vill jag gå dit då gör jag helt om och går som vanligt västerut mot bron dit o senare hamnen.

O det gjorde jag som vanligt. O isen låg ochså som synes. Folk satt o pimpla o någon skridskoåkare syntes. Dom här nätterna med mycket minus gjorde isen bra tjock. Jag tycker ändå det ser lite farligt ut. Alldeles vid stranden är det vatten på isen på en del ställen. Men folk vet naturligtvis vad dom gör, dom är nog "rutinerade".

Sen kom jag ju ner till hamnen. Där var det både is o öppet. O en väldig massa änder, antagligen dom halvtama från strandpromenaden o andra. Dom kom springandes på isen mot mig där jag stod på kajen. En del åkte kana i full fart, helt under kontroll. Det såg så roligt ut, liknade fjäderbeklädda kälkåkare på något vis Tyvärr syns det inte på bilden, bl.a. beroende på att den annars utmärkta kameran inte går att zooma in med så mycket precis. "Farbror Lotto", det är nått för dig! Ja, sen blev det hemåt marsch via kyrkogården(närmsta vägen) men visst stannar jag till vid minneslunden o tänker på levande o döda! Känns helt naturligt!
                                  V-75 igår, njet, nix, nothing!  Jag har spelat v-75 o då innan v-65 i många år, både andels spel o små egna system men alldrig har det gått så dåligt som 2008 tills nu. Men det är ju en liten krydda i tillvaron. Dessutom besöker jag Solvalla o Axevallatravet på plats en gång varje år, Elitloppet o Stochamionatet. Är tradition sen många år o även en social grej!
                              Kl 17:00 skall jag se Manchester United mot Chelsea på Canal +. Hoppas Chelsea vinner! Fresten igår vann mitt favoritlag Arsenal efter överlägset spel med 1-0 mot Bolton!
                                   P.s  Det blir kanske lite "upprepning" med bilder från Askersund, men det är förmodligen nytt folk som kommer in på min blogg emellanåt, o varje bild är ju unik! D.s.
                        Nä, nu skall jag gå in på min Expressenblogg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0