Som en kalv på grönbete!


Det var en vecka sen jag gick min runda i Askersund. Idag var det 4+ men fruset på marken. På början av min färd gick jag förbi bandybanan som var frusen och det verkade som dagisbarn eller förstaklassare var dom som prövade isen


Vidare in i skogen lyste solen som innan med sin närvaro, det var inte ett moln på himlen. Nån stans skriade en rovfågel, möjligtvis en fiskljuse. Man kan nästan säga att det var lite vår-vinter över området. Inte en människa mötte jag här eller senare i hembyggdsparken


När jag kommit en bit nere på strandpromenaden så låg isen fortfarande på sjön o flera pimplare satt o metade längre ut på isen. Här nere, nästan vid bron till Borgmästarholmen, har kommunen börjat på o förstärka promenaden mot vattnet med sten o annat. Allt för att vattnet skall hålla sig där det hör hemma, i sjön. Fortfarande mötte jag ovanligt lite människor.


Men nere vid hamnen återfann jag efter mer än 2 veckor "mina" änder. Vattnet hade öpnnat sig i närheten av stenbron o fullt av änder kom rusande mot mig, men tyvärr, jag hade inget bröd med mig. En av ankfruarna såg jag, och när jag tittade ut mot det öppna vattnet så sam minsann den vita ankan mitt ibland de andra änderna. Han verkar vara en ledartyp den där ankan o dessutom har han ju 2 ankfruar(systrar?) o en bror. Ja, fåglarna såg välgödda ut och har naturligtvis vistats i öppet vatten nånstans längre upp eller kommit flygandes lite söderifrån där det inte varit nån is
                        Ja, det här var en bra runda o kondisen är det inget fel på! Vänsterbenet funka skapligt!

Kommentarer
Postat av: Anders Branderud

Hejsan,



Vackra bilder!



Hälsningar,

Anders Branderud

2009-01-09 @ 23:16:34
URL: http://bloganders.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0