Tradjazzen spred sig över vattnet!


I dag , efter "pysselförmiddag" blev det till att åka o äta på klockargården på hembyggdsgården. Innan dess tog jag detta foto från en stor sten i närheten mot strandpromenaden o närliggande område. Verkligen stora höjdskillnader som jag berört innan.

På det här fotot ser man ju ochså det bergiga landskapet i I Askersund. Byggnaden är ett skolmuseum och jag kan tänka mig att det kanske ochså är en gammal byskola. Tänk vad det har ändrat sig under den tid som jag varit med om sen slutet av 30-talet. Tänk vad dom måste haft mysigt dom som gick i en sån här skola trots en o annan lugg i håret o tillrättavisning. O naturligtvis var olika åldrar i den lilla skolan. Inga olika klassrum inte.
              Härifrån var det bara hundra meter till klockargården. Vädret var sådant att jag kunde sitta ute. Maten bestod av köttbullar, potatis o sås. Det fanns också fiskgratäng att välja på. Till efterätt pannkakor. JAA, sitta med den här naturen runt sig, U j,uj,uj säger jag bara! O när man sitter o tittar så får man alltid syn på nått. Idag fick jag titta på hur 2 ilskna björktrastar gav sig på 2 skator som kom in på deras revir. Det är ena ilskna ena dom här björktrastarna. Trots att dom är hälften så små som skatorna så hade skatorna ingen chance. Björktrastarna dök som störtbombare mot dom och skatorna fick fly fältet. Det här hade varit nått för en naturfotograf att filma!

O när jag cykla hem via strandpromenaden fick jag syn dom här  små andungarna. Jag tror att andmamman har fullt schå att hålla reda på dom för här finns skator, kråkor, måsar o kanske rovfåglar som gärna skulle vilja ha sig ett skrovmål. Kanske även kattor!

Sen cykla jag över bron i hamnen o kom på kyrksidan och kollade upp om det enda doppingboet som jag sett i år var kvar o det var det. Titta noga mitt i bilden så får ni se! På helskärm blir bilden alldeles utmärkt så den sparar jag!

På håll tyckte jag att jag hörde musik över vattnet bortanför hamninloppet. O det stämde för in i hamnen "tuffade" detta fartyg, som hette Shalom med en orkester som spelade jazz. En kvinnlig vokalist sjöng för full hals. O detta var egentligen inte så konstigt för det är ju den välkända tradjazz-helgen i Askersund. Inleds i morgon kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0