Kärkommet besök!


Jaa, verkligen! Idag titta moder Sol fram när jag var ute på min runda. Tydligen är det så att sådant som är viktigt för oss får namnet mor. Det heter ju t.ex även Moder Jord

Det blev som vanligt en runda med schvung och lång dessutom. Någon gång avbruten av samtal med någon förbipasserande. Det har jag ju tid till ! På bilden, som är tagen vid hamnen förståss, syns en båt som tydligen enl. papper på dörren skall användas till sightseeing i sommar eller efter önskemål. Bakom skymtar ju flotten som används som servering. Nä, det var inte alls dumt o sitta där o dricka kaffe i somras!  En holme skymtar ochså på bilden. Det finns det gått om i Askersunds skärgård!
                         Ja, då tar vi rötterna! Vi har nu kommit till min morfar Lennart Landers,född i Stockholm 1888, rötter. Här kommer vi in på rötter från Tölö, i närheten av Kungsbacka och senare "förflyttade" till Göteborg. Yrken, kofferdiester, sjömän, sjökaptener. Amiralitetsvarvsförs dyker ochså upp. Det här med kofferdister pratade min mor med mig om. I slutet  av 1700-talet kan jag se att en från denna släkt, Bengt Hogård, jobbat som kofferdist-kapten. Naturligtvis dyker ordet Ostindiska kompaniet upp i min hjärna, kanske nån av mina "rötter" varit med om en sån resa?! Ja, jag hittade då i generation V111 en man som hette Nils Hög, född i början av 1700-talet, Han var gift med Margareta Pehrsdotter född 1720. Död i Tölö 1760 Visst är det väl ändå faschinerande med alla dessa rötter. Tilläggas kan att min morfars föräldrar flyttade till Stockholm från Göteborg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0