En vandring i solen och på jorden....


Solen lyser o jorden fryser? Nä, det stämmer inte! Idag var det 6 + när jag gick ut på min runda. Fick plocka av mig en jacka, så varm blev jag. Ja, luvan o vantarna ochså. Nere vid strandpromenaden var det som vanligt, lite med folk men massor med gäss och en del änder i vattnet.

Vad tänkte jag på idag? Jo, idag tänkte jag på Moder Jord. Vad vet jag om jorden egentligen. Att än så länge har inte något liknande liv upptäckts nån annan stans i vårt solsystem. Jorden är rund( förr, till medeltiden? trodde man att den var platt). Jorden består mest av vatten. Utan syre hade vi inte kunnat leva på jorden. Sen vet jag ju att vi inte heller kan leva utan solens strålar och jag tror att månen har stor betydelse för jorden. Jag vet ochså att jorden fortfarande glöder innuti.
                               Då går jag in i Wikipedia o tittar! Jorden är ungefär 4,54 MILJARDER år( +- 1 %) sen. Jorden och andra planeter bildades ur SOLNEBULOSAN(en skivformad massa av stoft och gas som blev över när solen föddes). Jorden "samlade" in gas, stoft o annan materia och blev ett glödande klot. Det varade sådär en 10-20 miljoner år. Efterhand kyldes de yttre delarna av jorden ner så pass mycket av att vatten ackumulerades i atmosfären och regn föll ner och en fast yttre skorpa bildades. Vulkaner är ju exempel på att jordskorpan inte är så tjock.

Utan vår gubbe, månen klarar vi oss inte heller! Månen bildades "strax" efter jorden. Och tillkomsten kom till,tror man,genom en kollision mellan jorden och en annan planet. En stor del av denna materia skulle stannat på jorden medan en annan stor del slungades tillbaka. Och den materian skulle hamnat i omloppsbana runt jorden och det blev då  "vår" kära måne?! Det här med gravitationen har ju månen med att göra o månen är den enda planet som människan varit på utanför jorden, det vet vi ju!     fakta wikipedia. bilder nybohovsskolan,stockholm.se och soffie69.blogg.se
                   Nu går det runt i huvet igen, precis som när jag skrev om solen! Men jag är mer intresserad av "filosofiska" tankar än en massa fakta. När jag gick idag i det vackra vädret tänkte jag, vad jag är priviligierad som att vara människa! Jag kunde ju lika gärna vara nån "bakterie" nere i nån kalkstensgrotta eller liknande Sen tänkte jag på allt klagande över allt möjligt. Egentligen skulle vi skämmas. På sätt o vis är det ju "rena turen"? att jag, vi, existerar överhuvud taget!  Sen är det ju en j-la tur att hjärnan inte begriper allt och kan det ena existera utan det andra. Och sen verkar det ju vara "slump" en hel del. Men för mig är det otänkbart att ha evolutionen som ledstjärna. D.v.s. apropå "från bakterie till människa". Jag tror på ett positivt sätt att som väl? är förstår inte vår hjärna en hel del saker. Mycket tror jag går utanför vårt förstånd. Det tycker jag är spännande att tro. Det där med evolutionsteorin det är inte hela förklaringen. Hur är det egentligen, vilket kom först, hönan eller ägget?
                               Idag skall jag ha sill till middag. Vilket kom egentligen först, sillen eller rommen? Och sen skall det ju mjölke tiil! När kom den?

                              Nu sätter jag "tungt" ner foten. Ikväll spelar Malmö FF mot Ifk Göteborg i Malmö. Gissa om att jag håller på Malmö! Varför det?  Jo, jag tycker att Malmö spelat fin fotboll mot slutet och hoppas AIK skall vinna allsvenskan! Heja Malmö! Däremot är jag väldigt besviken på mitt andra favoritlag Örebro. Platt fall mot slutet. Vad har det gått åt dom?
                      Elfsborg unnar jag absolut inte att vinna allsvenskan! Särskilt inte efter Ishizakis "skådespeleri" i straffområdet mot Trelleborg. Tänk om den felaktiga straffen skall avgöra hela allsvenskan? Skäms på dig Ishizaki!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0