Int blev det nån städning int!


Nää, det blev det inte! Det blev musik på datan via youtube. Världsmusik gillar jag o däribland klezmermusik! Vad är nu det undrar kanske nån! Joo, klezmer har sitt ursprung har sitt ursprung i den musik som framfördes av  judiska spelmän i öst-och centraleuropa fram till 2 världskriget. Numera är den "moderniserad" och ej så lik sitt ursprung. Musiken är dock mycket influerad av östeurpeisk folkmusik o romsk musik. Klezmermusiken är numera ochså influerad av jazz. Många  östeuropeiska judar flyttade på slutet av 1800-talet o början av 1900-talet till USA.   Följande låt rekommenderas. YIDL MITN FIDL med just Budapest klezmer band. Bara o gå in på youtube!
                        Jo, sen spela jag videos med den persiska sångerskan SHAKILA som sjunger melodier influerade av  persisk folkmusik. Denna sångerska uppträdde i tidig ålder i Iran och vid 15 års ålder börja hon studera persisk folkmusik. Vid 18 års ålder for hon till Amerika och studerade musik vidare. Har tydligen aldrig åkt tillbaks till Iran, vilket jag förstår, men önskar innerligt att få återvända en gång och uppträda i landet igen. Finstämd musik tycker jag, vacker. Bara gå in på youtube o skriv hennes namn!
                       SHAKIRA har väl alla hört talas om. Den världsberömda colombianska sångerskan Vad nog inte alla vet är att hon har libanesiska rötter på sin fars sida. Det kan man höra på hennes melodie OJOS ASI som på yuotube avlyssnats o setts av ca 9 miljoner människor hittils tyckte jag att jag såg.
                      En av mina absolut största favoriter, Ivan Rebroff har jag ochså lyssnat på. Otrolig stämma och berömd för sin tolkning av ryska folksånger Exempel, the natingale, Cossack patrol. Ochi chernyie(Svarta ögon) m.f. Han sjöng de flesta sångerna på ryska men egentligen var han tysk och hette Hans Erik Rippert! Men han kunde utmärkt ryska, vistats i Sovjet några år o bland annat efter vad jag kommer ihåg sjungit med Donkosackerna. Han dog i mars 2008, 78 år! Han sålde tror jag ca 40 guldalbum och hade ett omfång i sin röst utan dess like. Ja, han slog fresten i genom i SPELMAN PÅ TAKET I SLUTET AV 60-talet. En otrolig sångare, jag ryser när jag hör honom på Youtube!!
                             Ja, det var ett litet smakprov vad jag lyssnar på av all den världsmusik som finns!                      

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0