Solen,grädden på moset!


Jaa, solen ja! Den är ju helt nödvändig för vår överlevnad. Den har ju ochså en viktig symbolfunktion. Jag t.ex. ritar nästan alltid en sol i vänstra hörnet där uppe på ett brev eller kort som jag skickar till anhöriga eller kompisar. O man vet ju alltid att den finns bakom molnen och den är lika nödvändig där som annars. O börja tänka på solens tillkomst det gör jag inte, hjärnan räcker liksom inte till, sjävlklarheten är inte tillräcklig så att säga.
Men lite fakta gör ju ingenting. Det är faktiskt så att i Vintergatan är solen en ganska vanlig o oviktig stjärna bland miljardet andra. Ja, där ser man! Solen lär ochså lysa allt starkare trots att den hela tiden blir lättare. O solens levnad uppgår till drygt TOLV MILJARDER ÅR! Solen energi "hålls igång" genom att väte i kärnan omvandlas till helium. Det är ju ochså förklaring till att solen blir lättare. Helium är lättare än väte.
Ja, det var lite fakta om vår kär sol. Det börjar gå runt i huvet på mig så nu "sätter jag fötterna på jorden" igen. Ja, syre o sol, det skall nog gå o leva ett tag ännu för oss!
Hur var det "på jorden" idag då. Alla tiders, vilket väder! 2,5 grader + när jag gick ut  vid 9-tiden. Lugnt. Och jag gick rätt in i solen som synes!
Ja, en sak till! Om vi förvandlar solen till en fotboll med 22 cm i diameter o jorden till en kula med 2 cm i diameter så är det skillnaden i storlek mellan solen o jorden! Det ni!        Fakta kosmologika.net
Rundan gick med fart idag.  Målsättningen att komma ner i 80 kg går bra. Det är faktiskt den vikt som min kroppskonstitution egentligen skall ha. Har varit o köpt riktigt smör idag. "Riktigt" fett behövs vid hårdträning! Ja, liksom bönor( proteiner), durummakaroner för energin. Ja , o mycket c-vitamin( en apelsin om dagen) mm som fisk o ägg. Funkar jättebra för mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0