I Marco Polos fotspår!


Jaa, det låter ju förmätet o övermaga o jämföra sig med Marco Polo, men en upptäcktsfärd är en upptäcktsfärd! Idag hoppa jag på cykeln när jag kom ut för att gå min morgon runda. En spontan handling! Sen cykla jag iväg med min vattenflaska och kom ut på Vretstorpsvägen, cykla en bit, vek av till vänster och via en grusväg kom jag in i denna skog. Lämna cykeln i skogsbrynet och gick in i skogen för att se om det fanns nån svamp. Kan bara ta för dan för jag har mina frysfack fulla av blåbär!

Några taggsvampar var allt som fanns utom flugsvamp o andra som jag ej plockar. Plockar bara såna som jag känner till till 100 procent. Taggsvampar går alldeles utmärkt att äta o går bra att blanda med kantareller, tycker jag!

Sen fortsatte jag på grusvägen som blev sämre o sämre. att jag cykla norrut var inte svårt att se, solen var i söder. Jag tänkte det här blir spännande, var hamnar jag nånstans. Till slut upphörde vägen och jag fick gå och cykla längs gärden o "hoppa" över nått dike. Gick ganska länge o tiil slut fick jag syn på...

 Den här gården som plötsligt dök upp. Jag kom ner ifrån skogen. Ingen människa syntes till men det stod en bil på gården. Fortsatte tills jag kom till en större grusväg  som jag står på när jag tog kortet. Klev upp på cykeln o cykla iväg.

När jag kommit en bit så stannade jag vid den här gården, var befann jag mig nånstans? Lite längre till höger fanns nån byggnad där arbete pågick. Jag frågade en grabb som var i närheten, var är jag nånstans. Vet ni vad, JAG HADE UPPTÄCKT BYN LÄGGESTA! Det ni! Glad i hågen cykla jag vidare och hamnade på vägen som gick till Askersund, Vretstorpsvägen. den jag börja på på min upptäcktsfärd, fastän längre söderut.

Sen cykla jag då mot Askersund. Utanför Askersund ligger Gårdsjön, en liten vacker sjö som jag vandrat runt för några år sen. Då fick jag gå på landsvägen en bit. Vackert motiv som jag tagit foto på innan.

Sen vek jag av på landsvägen längre söderut. Kom in i en skog med en gångstig. Jag gick med cykeln delvis. När jag gått en bit kom jag till ett ställe vid Gårdsjön varifrån jag fotat förr. ett av mina favoritmotiv. Det här är alltså sydligaste delen av Gårdsjön och jag tar fotot mot stället där jag tog förra bilden. Längs, längst upp går vägen som jag cykla på o där jag stanna o tog fotot hitåt. Det här relativt lilla skogsområdet som jag nu kom in i heter Väderkvarnsreviret,backen, o är numera naturskyddat. Alltså finns i Askersund 2 naturskyddade områden, detta och det som finns i hembyggdsparken!

Efter en stund kom jag ut nedanför Väderkvarnsområdet. Nu var min upptäcktsresa i det närmaste slut. Härifrån var det inte långt hem. Bara gå en bit med cykeln. Sen hamna jag på en bro med cykelväg. Där träffa jag en trevlig dam som jag inte sett på ett tag. Vi pratade ganska länge. Sen hade jag bara 5 minuters väg hem.
               Det här var ingen dålig dag. Det var den dan som jag upptäckte byn Läggesta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0