En vandring i solen!


               Jaa,boken, berättelsen en vandring i solen är väl skriven av SLAS tror jag. Han fick ju en del alster framförda i TV har jag för mig, bl.a. en skildring där Loffe Carlsson var alldeles lysande som huvudperson. 70-80 talet kanske!?     Mannen på bilden är min far, som man givetvis ochså tänker på ibland, tecknad 1921 av sin gode vän och skolkamrat Peder (Gösta) Sjögren, journalist i DN och ochså förförfattare. Han deltog i både Spanska inbördeskriget och Finska vinterkriget. 1944 gav debuterade Peder Sjögren som författare och blev hyllad för sina första romaner med bl.a. namnen Kärlekens bröd och Svarta palmkronor. Tyvärr tog hans tungsinta läggning överhand, (populariteten försvann, romanerna blev "svårlästa") och han tog sitt liv 1966. Min far kommer jag ihåg nämnde Peder Sjögren och några av hans romaner fanns i bokhyllan.
                          Min mor har jag ju hyllat här på bloggen innan! Nu var det dags att hylla min far Nils som även han gett mig många bra gener, bl.a. sångröst och musikalitet har jag förstått! Hans lyssnade mest på klassisk musik. Det gör jag ochså men jag har ett "bredare register" som folkmusik och sådan med moderna influenser. Ja allt från Kalinka till klezmermusik!!! En av mina stora favoriter är folkmusikgruppen Biotram från Macedonien. Vilket hålligång och vilken spelglädje! Jag ville hyra dom till mitt 70-års kalas för snart nästan 2 år sen men dom hade inte tid. Nä, skämt åtsido men för mig perfekt musik av glädje, rytm o bra musikalitet!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0