Jag kunde inte låta bli!


Att jag motionerar på söndagar efter att ha sportdag framför tv:n på lördagar är ju inget nytt. Men jag brukar inte heller blogga på på helgerna. Men i dag kan jag inte hålla mig, flexibel som man är?! Ett sånt fortsatt fantastiskt vinterväder!! Dom här motiven kan jag återge hur många gånger som hellst med solljus i bakgrunden. Från första skogsrundan taget mot Vättern sydost åt!

Det här fotot har jag tagit från hembyggdsgården söder ut(ungefär).Vättern skymtar i bakgrunden och även bebyggelse. Solljuset anas!
                           När jag är med om såna här vintrar för en gångs skull så påminner jag mig bl.a annat fyrtitalets vintrar i Örebro och då tänker jag på min gamle skolkamrat Jan-Erik Elander vars far hade vinterbonad stuga i Kilsbergen nånstans. Vi umgicks kan man säga  andra halvan på då fyrtitalet. Jag hade förmånen tillbringa en del helger eller kortare skollov med Jan-Erik och hans far i denna stuga. O det är ju fina minnen från dessa vackra trakter. Men var den låg i Kilsbergen har jag ingen aning om!
                         Jag träffade alldrig Jan-Erik, som var enda barnet i familjen Elander mer, sen jag flyttade ifrån Örebro. På 60-talet fick jag reda på att Jan-Erik kört  ihjäl sig på motorcykel som en annan lekkamrat Claes Carlen ägde. Jag fick reda på det av Claes själv som gjorde ett tillfälligt besök hos mig och min familj i Skåne vid den tidpunkten. En sorglig historia! Men sånt är livet. Jag kan se Jan-Erik framför mig och tänker då på hur fint vi hade det bl.a. i Kilsbergen! Nämnas kan ochså att jag hade Jan-Eriks faster som lärarinna i småskolan!
                        Claes Carlens namn har jag titta efter på nätet, inget napp. Jag har ochså titta efter namnet Montgomery, glömt förnamn, och Lennart Brodin vars far hade skofabrik i Örebro, inga napp. Men jag har ju mina Gällerstakompisar som bodde i närheten av farmor. Kompisar som jag hittat på nätet är från Luleå, bl.a. skådespelaren Frej Lindkvist vilken jag utbytte e-mail med. Heikki Pananen  har jag ochså hittat adress på men har inte ringt upp honom ännu. Så vitt jag kunnat se har en av mina kompisar där, Sven Antman avlidit.
                       Det sista här handlar om femti-talet. Hoppas att jag tar steget att ringa upp Heikki. Fler namn dyker ochså upp. Spännande och lite nostalgiskt så klart! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0