Det är märkligt, tycker jag!


            Jaa, att norra Vätterns pärla, Askersund, är så okänt av en del av oss svenskar! Hjo, Gränna o Vadstena t.ex. är ju mycket mer kända enligt min mening. Norra Vätterns skärgård, där Askersund ligger, är ju unik i Sverige bland insjöar o naturskyddad. Stjernsund som ligger strax innan Askersund är inte så känt precis, inte ens om man lägger till ordet Slott o Karl D 14. Hur många vet att t.ex de röda näckrosornas sjö, Fagertärn ligger i Askersunds kommun liksom en bit av Tiveden. Många tror att det ligger i nån Västgöta kommun! 
         Varför jag "vet" detta. Joo, jag intervjuar folk på andra platser och när jag är ute på mina motionsrundor. Idag prata jag med en man från Blekinge på rundan! Han hade ingen aning om att Askersund låg här och att staden var så vacker eller hade så förnämlig skärgård. Det verkade inte som om han hade hört talas om Askersund överhuvud taget! Och det är inte det första exemplet jag har som sagt. Har frågat folk i södra Sverige. Om dom känt igen namnet Askersund så har några trott att staden låg vid Vänern. O så håller det på
                   Det här är en fråga för Askersunds kommun, tycker jag. Vad brister i "marknadsföringen"?
           Det lilla landskapet Närke tycker jag ochså är för dåligt känt. Här finns ju fantastisk olika sorters natur inom ett litet område. Antagligen hamnar landskapet i kläm "inneslutet" av Östergötland, Västergötland, Värmland, Västmanland o Dalarna. Nämnas kan att Örebro Län är betydligt större. Men hur många vet t.ex att Nora och Lindesberg ligger i Örebro län men i landskapet Västmanland??
                   SOM UPPVÄXT I ÖREBRO OCH SLÄKT I OMRÅDET SOM FUNNITS SÅ LÄNGE KYRKBÖCKERNA FUNNITS vill jag slå ett slag för landskapet Närke!!!
                  Motionsrundan idag gick fint trots uppehåll i några veckor! Vägde 86,2 kg, ett par kilo mer än normalt, men man får ju "gotta sig" här i livet ochså!
             Bilden ja!  Fina rabatter håller på att anläggas vid strandpromenaden o i närheten av brofästet på bron som går till Barnens Egen Ö( Borgmästarholmen)!              

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0