Besök i ankdammen !


                 Jaa, det var ju lite överdrivet . Vid ankdammen, för nått bad blev det inte ! Den här ankan försökte en av "gubarna" på hembyggdsgården lura i mig att det var en korsning mellan en anka o kalkon. Jaa, det var nästan så jag gick på det för det ser ju ut som det ! Vad den här ankan kallas för har jag en svag aning om men jag inte komma på det ! 2 ankhonor med mera "normalt" utseende håller sig gottegrisen med i dammen. Dem höll han ett vakande öga på ! Nämnas kan ochså att detta var de första djuren som kommit till gården i år. Sen kommer getter,höns, får o kaniner till barnens o andras glädje ! Jag tror dom leasar in allt  från gårdar. Och jag tycker getterna är roligast följt av ankorna !

               Härom dagen så var jag ju med o invigde en minnestavla i Västerby gruva. Artikel med bild kan ses  i na.se , tryck på Askersund o gruvolycka eller vad det står. Nått på gruva.
          Det här är en annan minnestavla som står på hembyggdsgården i närheten av ankorna. Alla ser ju att det gäller Carl x1v Johan. Tydligen har han färdats en nylagd ? väg mellan Aspa i Nerike och Undenes Vestergötland. Aspa ligger ju inte långt från Olshammar och landsvägen förbi går ju till Karlsborg, Hjo o Jönköping, nr 49 tror jag !?  Carl den x1v köpte ju Stjärnsunds slott men jag tror det var senare än 1814-15 ? På tavlan står ju ochså VID TIDEN AF SVERIGE OCH NORGES FÖRENING. Det klingar ju bra o neutralt !
                      Motionen gick bra i det råkalla vädret, 3 grader när jag gick ut. Men det kunde ju bli uppåt 15-20 grader i eller efter helgen som ju nu är här igen ! O den här veckan kör jag med en Harry Boy. Jag får inte rätt med tipset och dessutom är det dubbelt open stretch på Åby, 2 innerspår mot slutet kan man säga. På nått av dom eller bägge går det ju o spurta om ledarhästen på upploppet ! Det gör ju  det inte lättare att tippa!
                        TREVLIG HELG !

Kommentarer
Postat av: Bengt

Hej.Jan.

Jag tycker det ser ut som en myskanka.



Allt väl här på Österlen i det fina vårvädret.

Bengt

2011-04-17 @ 18:55:45
Postat av: Jan Ekblom

Ja, hej Bengt hoppas det är bra och allt är ju väl, alla tiders då ! Nä, jag titta efter på google o då förstod jag det. Här är det ochså vår och jag har obruten livskraft ! Och på tisdag inviger vi SPF:are boulesäsongen. Jag har putsat kulorna, alla hm, fyra!

2011-04-17 @ 19:43:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0