Motion o musik..


                        I  dag blåste det men milt var det ! Och för " gnällarnas skull" så är det väl tur att det inte snöa. Men förra året var det snö vid den här tiden och det tyckte jag om ! Betydligt friskare än som nu med dimma, dis, blåst o regn ! O rundan gick bra, "guben" kom snabbt i form igen ! O på fotot kan man skymta Stjärnsunds slott till höger om grenarna till vänster !
                        Och vädret ja ! Här kommer dagens bulletin. Som sagt det finns ju massor av länder i världen. De flesta med större innevånarantal än Sverige ! Jo, absolut jag dras till dom här städerna !  Dras dit p.g.a äventyrslust, känsla o hemlängtan/ rötter. O 2 av städerna har jag varit i ! Som sagt idag hade Örebro + 7, Ljubljana - 2, Tbilisi + 1, Samarkand +3 och Jerusalem + 9 !
                Musik ja ! Jag övar mig genom att sjunga med på videos, you tube. Nu håller jag på att öva mig på följande folksång.
                Låt oss fröjdas                                       Havah nagilah
                Låt oss fröjdas                                       Havah nagilah
                Låt oss fröjdas och låt oss glädjas.          Havah nagilah  venismecha   strof upprepas en gång

               Låt oss jubla                                          Havah neranenah                           
               Låt oss jubla                                          Havah neranenah
               Låt oss jubla o låt oss glädjas                  Havah neranenah venismechah           "         "        

              Vakna,vakna bröder !                              Uru, uru achchim
              Vakna bröder, med ett glatt hjärta            Uru achim b`lev  sameach     Upprepning rad 3 gånger

              Vakna bröder, vakna bröder !                  Uru achim, uru achim !
              Med ett glatt hjärta.                                B`lev sameach

                  Men det är lättare att sjunga på det rätta språket så det gör jag !
                      Och det rätta språket är på hebreiska. Och då man vet vad orden betyder så är det ännu bättre ! Och sången är en judisk folksång. Texten baserad på orden i Psaltaren 118:24. Det avsnittet blir till att hitta. Och med hebreiska bokstäver så hade få förstått för det ser ut som arabisk skrift ! Och sången Hava Nagila är ju känd över hela världen ! Liksom t.ex. Tum,tum,balalajka !

                              Och igår vann Västerås över Örebro i hockeyallsvenskan ! Men Örebro leder serien ändå ! Och det nya spelet på trav, onsdagar,  V-86 blir nog en succe. Spela för 50 kr utan chance. Blev ingen utdelning på 8 rätt, jackpot på onsdag ! Ja, 7 rätt gav 135 000 o 6 nån tusenlapp har jag för mig !

             
                      

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0