Bilden av ett stamträd !


Och med hjälp av proband( bl. yrken o platser) kan man se släkten från dags dato flera generationer bakåt. Mitt ( och andras) stamträd är för närvarande ca 2,5 m långt och kommer naturligtvis att växa. "Planterandet" av stamträd och proband har min svåger Jan gjort och jag är honom mycket tacksam över detta !
Detta är ju naturligtvis ingen stamtavla som började vid angivna årtal. Men nedtecknande av namn började ju t.ex. i kyrkböcker mm vid den här tiden .
"Äldste" man på min farmors sida hette Lars Larsson bosatt i Attersta/Herminge, Gällersta och han var född 1649 och död 1747 !
"Äldste" man på min farfars sida var Olof Knutsson född i Frykerud och han var född 1658 och död 1727
"Äldste" man på min morfars sida var länsmannen Bengt Homström, Tölö född 1698 och död 1734
"Äldste" man på min mormors sida var Johan Geuken, ledare för sockerfabrik född i Amsterdam 1818 och död i Helsingfors 1882.
En annan dag kommer jag med de " äldsta" kända kvinnorna i stamträdet. Ortsnamnen kan de som är intresserade googla på.
Yrken  som kommer fram är jordbrukare/hemmansägare , handlande , indelt soldat , sjökaptener/ kofferdister, länsman, sockerbruksdisponent, doktor,byråsekreterare,skrivlärare, brännvinshandlare, grosshandlare, stolmakare, barnmorska, kyrkvärd, nämndeman, mjölnare, underlöjtnant, skomakare, m.fl. som man inte vet naturligtvis .
Och om inte dessa dokument förvaltas av kommande generation(er) så skall "hm, hm" ta er ! Fotografier från anno dazumal o nuet kommer att finnas på sådana där ubsminnen från mappar i datan ! Detta utföres i höst !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0