Patos är bra och ha, tycker jag !

Inte bara för anhöriga i nuet utan även deras gener o rötter. Idag har jag skrivit ett brev på tyska till en man i Köln som har min mormors farmors efternamn. Denna släkt är synnerligen liten i Tyskland och när jag nu skrev mannens adress via Tyska telefonkatalogen så såg jag återigen dess litenhet via namn och adresser. Med brevet, stort kuvert, skickade jag ett gammalt foto sen 1860-70-talet och på mig, min mor och mormor ! Naturligtvis ochså med namn från födseln och vid  giftermål. E-mail och vanlig adress till mig själv skicka jag  naturligtvis ochså ! Tyska språket går bra att skriva och det är inte mycket användning som jag har av ordboken. Nämnas kan ochså att av att mormors fars efternamn finns inte många i Tyskland heller o inte många här hemma heller. I Nederländerna lär det finnas fler. Se om jag kan hitta den nederländska telefonkatalogen men språket är svårigheten! Jag koncentrerar mig på namnet Bönner som jag sagt innan! Få se om jag får napp ?! Och Maria Anna Bönner/ Geuken föddes 1826 och jag 1938 ! För mig är inte det nån särskilt lång tidsrymd. Många går mycket längre tillbaks i tiden när de söker en del av sina rötter !
                 I morse var det 4,5 grader och nu lyser solen. Brevet skall postas och sen cyklar jag en lång runda i det fina vädret efter veckor ? av dis o dimma ! Och i kväll blir det Malmö-Leksand på Tv. Hockeyallsvenskan gäller det ! Det blir ochså spännande !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0