Två saker i nuet handlar det om....


...............enligt mitt sätt att se det ! Här ser ni en bild  tagen längs med strandpromenaden tagen österut . Boulegänget packar upp innan mötet mellan herrarna o damerna . Dagens fighter slutatde 1-1 ! Vädret ! Uppehåll men molnigt o lite rått så här vid sjön . Barometern här hemma har nu i en vecka , minst stått mellan högt o lågt . Detta gör att vädret inte ändrar sig speciellt utom där det kommer, skurar, åskskurar och det har det knappt inte gjort över Askersund i vår !
                      Gårdagens fotboll ja ! Undertecknad tippade ju oavgjort i båda gårdagens matcher. Men Sverige förlorade med 2-1 . Jag tyckte det var rättvist särskilt med tanke på första halvlek ! Nu tycker jag att folk borde begripa att Ukraina är ett lag som borde vara lika bra som det svenska ! Snabbhet och teknik fanns hos Ukrainas lag ! Sjevsjenko gjorde 2 mål ! Han beskrevs av media som "fördetting o närmast krympling" . Vi som är äldre vet att Sverige förlorar många matcher när dom av svenska media beskrivs som favoriter ! O Ukrainas målvakt skulle varit nr 4 i landet o  därmed " usel" ! ! Ukraina är ett av Europas största länder både till ytan o befolkning ! Dom har bl.a. ett lag som heter Dynamo Kiev och det är nog bättre än våra svenska lag i allsvenskan vågar jag absolut påstå ! Men det skulle inte förvåna mig om Sverige slår England i nästa match nu när dom är underdogs !

               Flyg har jag alltid varit intresserad av utan att ha det som yrke ! Mitt flygintresse danades i unga år ! Kanske det började här när min far och jag tittade upp mot himlen ! Detta foto är taget kring 40-41. Då kan jag räkna ut att vi bodde i en villa på Långängen i Stocksund, Stockholm. Bromma tror jag då, förutom det militära Barkarby, var Stockholms enda civila flygplats . Då är frågan, är det ett militärflygplan eller passgerarplan vi får syn på ?
                      Jaktflyg har jag alltid varit intresserad av, särskilt Sveriges från 40-talet o tills I NUET ! Jag kan räkna upp alla flygplan under den tiden ? Vill inte titta Google utan tar det från huvet ! Vad jag inte kommer ihåg är sifferbeteckningen på alla ! Vi börjar med bombflyg. Det var inte många typer o stora var dom inte. B17, B 18 + nått Italienskt. Jaktflyg utländskt, tar det i den ordning jag tror : J 26 Mustang, Spitfire, Mosquito, Vampire , Hawker Hunter. Sen kommer de svenske : J 21 Tvestjärten, J 22( byggd av Flygförvaltningen, ej Saab), J 29 Tunnan, A 32 Lansen, J 35 Draken, J 37 Viggen och J 39 Jas. Jag skall ochså säga att jag sett , jaa,ungefär 90 % av dessa plan, både "utanför" stugan i Hjo och på flyguppvisningar ! Jag tror faktiskt att de enda jag inte sett är Mosguito och Hawker Hunter och J 22 ! Jag ser forfarande på flyguppvisningar på youtube och jag har fortfarande bilder i huvet från Bigglesböckerna som jag läste med stor iver som barn !
                         Och EM i fotboll är fortfarande intressant trots Sveriges mindre goda inledning ! Det finns ju " fler länder på jorden" som man kan "hålla på i många sammanhang" utan "inblandning av politik " . Musik o sport är enligt min mening ett bra sätt att förena en olik värld !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0