Ibland kan man få sådana där aha-upplevelser !

Igår satt jag o zappa lite efter hockeyn. Kom då till svt 24 och fick höra den mest underbara körmusik. Ett franskt program. Med kör/ kyrkomusik från medeltiden ! Jaa, jag njöt o jag njöt ! Och latin var den då på, förståss ! Monteverdi har jag lyssnat på nån gång och han fanns med med här ! Dessutom kan jag sjunga den latinska hymnen Dona nobis pacem, giv oss fred/ frid, själv eller tillsammans med "min " kör ! Men en av kompositörerna som framfördes hette Allesandro Striggio ! Och han hade skrivit ett verk som upphittats i våra dagar. Ett verk som gjots för fem åttastämmiga körer ! " Om jag blir salig nån gång " då vill jag höra på denna oerhört vackra musik ! Den finns bara 5 dagar till på svt-play. Och de vackra sångerna av då olika kompositörer varar mer än en timme ! Det var säkert inte slumpen som gjorde att plötsligt denna vackra musik " uppenbarade" sig för mig !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0