Så ligger det till !

Jag har ju framtidstro, vare sig jag " hamnar i rullstol eller får gå med rullator " ! Och i år åker jag ju inte utomlands, mycket annat roligt i görningen ! Men nästa år ämnar, tänker jag åka till Tyskland ! Varför ? Joo, jag trivs bra i Tyskland. O det beror nog delvis på att jag behärskar språket bra och har rötter från landet via min mormors sida !
                 Jag har varit i Köln 1955, i Berlin, fotbolls-vm 2006, i Frankenthal ca 2000 ! I Moseldalen, i Rehndalen ! Bilat runnt med kompisar. Var i Frankenthal med ett av mina barnbarn. Varit på Rügen flera gånger med Simrishamnskompisar. Åkt igenom landet till Wien ! Inte inte tänker jag så mycket på autobahn, många delar av landet är ju mycket vackra, utan att åka på småvägar i landet, komma in i de där härliga småstäderna med sina fina korsvirkes o torg ! Fler städer än de jag räknat upp har  jag sett men bara några timmar på dan.
        Köln ja ! Den här kyrkan , Kölnerdomen har jag gått runt ! Och varit inne i ochså. !955-56 var jag i Köln o hälsa på min tyske kompis Cai och hans familj. Var alltså inte mer än 16 år, ungefär. Om jag var där 1 eller 2 månader kommer jag inte ihåg. Och jag åkte tåg till Köln alldeles själv från Luleå. Har för mig att jag hälsade på min mormor i S-holm nån dag innan jag fortsatte till Köln. Jag hade det bra hos familjen och vet att jag själv nån gång åkte in till stadens centrum ! På opera var jag ochså där , Faust hette den och var skriven av Gounod  ! Jag kommer ihåg mycket mer men det tar jag inte upp här. Det enda negativa jag kommer ihåg var att jag blev utskälld av en tysk konduktör på ditresan och att en äldre dam hjälpte mig i trångmålet !
          Och som sagt var, jag och mitt barnbarn Måns åkte omkring år 2000 till Frankenthal med tåg från Simrishamn/ Malmö ! Frankenthal är en mindre stad inte långt från Mannheim där Cai hämta oss ! Foton från resan har Måns, det vet jag ! Frankenthal ligger ungefär en 20 mil från München ! Där var vi inte ! Men Heidelberg var inte långt ifrån Frankenthal o där var vi alla ! Och sen åkte vi runnt ofta i området o det tyckte Måns var roligt. O Cai bjöd " ständigt " på glass och annat. Vi bodde ju hos Cai och hans fru Ingrid ! 1 vecka cirka !
                 Jaa, nu blir jag ännu mer sugen. Tänk om Måns kunde köra 1 vecka med farfar i Tyskland ner till Cai ? !
 
          Som sagt 2006 var jag i Berlin ! Tyvärr fick min kompis Björn och jag inga biljetter till nån match vid utlottningen !. Men vi såg matcher på storbildsskärm ! På bilden syns Cais dotters man med ölglaset i hand ! Och båda är läkare ! Det är Anke som tog fotot ! Vi bodde i östra Berlin, mysigt och hade väl en halvtimmes väg ner till Brandenburger Tor. Och en av dagarna visade Anke oss runt i delar av Berlin ! Och vi flög fram och åter mellan Katstrup och Tempelhofen, historiens vingslag fick vi vara med om för 2008 las Tempelhofen ner !
                 Och Berlin var alla tiders. Nu blev jag sugen igen !
             Och här avslutar jag med ett kort på Anke och mig. Jag kan  ochså prata om att jag gått ner i vikt sen den tiden ! Men det är en annan historia ! Och så kom jag att tänka på Moseldalen, denna vackra plats ! Och så kom jag att tänka på....... och så......!  Dom 2 översta fotona från Wikimedia Commons !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0