Jajamän, då var det måndag igen !

Och då brukar jag alltid besöka olika platser på jorden för att kolla temperaturer svensk tid nu på morgonen. På den här bloggen ägnar vi oss åt de kalla platserna ! Dom har jag tagit ut själv ! Kan finnas dom som är ännu kallare ! Men jag håller mig till samma ! Och i dag har, nu på morgonen Grise Fiord -23 C snöfall, Verkhojansk 19 C snöfall, Nuuk - 10 C sol och Mc Murdo stn. -13 C. Ni får själva leta upp dom här platserna ! 3 ligger i Arktis o 1 i Antarktis !
                  Jag tycker det här med att bokföra temperaturerna är väldigt intressant, ännu mera om man kan göra det för en längre tid 1 gång i veckan !  Jag kan ju ochså upplysa om att , enligt uppgift på nätet, isarna i Antarktis är rekordstora liksom att ozonhålet där är litet ! Jaa, det här med att isen smälter i Arktis, enligt uppgift håller den på att växa tillbaks !  
             Och en person på en vädersajt där man kan kommentera metereologens inlägg skriver att det var varmare på medeltiden , vikingatiden, -30 talet trots mindre koldioxid-utsläpp ! Han avslutar sitt inlägg med att " Få huvudet ur CO2-lådan, se upp till solen istället, där har du din klimatförändring " !
                 Jag har skrivit inna att hela den här klimatdebatten beror på prestige, ekonomi o miljöpolitik ! Energislag som slåss om " gunsten " ! Och kommer det nått positivt i frågan så kommer det alltid ett men efteråt !
             Och i mina egna observationer hittils i livet  ingår konstaterandet att ha sett snöfall i början av november, regn på julafton i Örebro på 40-talet, sett vintrar som börjat i december, innan jul, sett vintrar,som börjat först i januari ! Mm, mm, ! O milda o kalla vintrar ! Och de 3 sista kan man kalla och snörika i Askersund med olika början ! Vi får se om vi får nått kalluftsutbrott i vinter som  motsätter siandet om att den skall bli mild ?
          Och jag tycker det här med klimatet o vädret är intressant ! Sia om framtiden ! Dom som är kategoriska om försämringen får stå för det ! Prestige var ordet !
  
           

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0