Jag skrev om situationen i Swatdalen för några år sen !

 På den här bloggen eller nån annanstans ! Swatdalen ligger i Pakistan på gränsen mot Afghanistan ! Jaa, jag angriper ofta företeelser, fanatiska minoriteter som fördärvar för majoriteter ! En av dessa minoriteter  är Talibanerna !  När jag läste att Talibanerna härjade i Swatdalen så tänkte jag på hur det var i Afghanistan när dom hade makten där ! Och jag läste hur dessa fanatiker behandlade skolflickor och kvinnor i Swatdalen. Lika obärmhärtigt som när dom hade makten i Afghanistan ! Bl.a. läste jag om att dessa fanatiker hade slängt syra i ansiktet på skolflickor som ju inte får gå i skolan för dom ! Det var andra förskräckligheter ochså !
Och idag såg jag på Skavlan på play ! Och där var Malala med i programmet ! Jaa, och alla vet väl hennes historia vid det här laget ! Hon kommer just från Swatdalen ! Och kämpade där för flickors rätt att bl.a. gå i skolan via dagbok på nätet ! För ca. ett år sen sköts hon på en skolbuss av talibanerna ! Flögs till England , var illa däran men är nu frisk och bor i Birmingham ! Malala är bara 16 år ! Men vilken personlighet ! Vilken styrka ! Vi får hoppas att hon har livvakter för hon är nog ett hett villebråd för Talibaner o andra fanatikska islamister !
              Folk får resonera hur dom vill men måtte inte trupp bortdragningarna från Afghanistan resultera i ett nytt maktövertagande av Talibanerna ! Och tyvärr så uppträder fanatiska islamist- grupper på revolutionärernas sida i Syrien enligt rapportering av utsänd man från FN ! " Ska missiler bana vägen för dom " ?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0