Solen lyser !

Den gör ju det alltid som väl är ! Men det är ju roligast när den visar sig ! Efter denna självklarhet som kanske inte alltid vi tänker på när det är sämre väder så tänkte jag visa 3 gamla foton idag ,ett färskt o 3 äldre !
       Här har vi ett färskt ! Som fotograferats av ! Som kom på posten ! Från Cypern ! Men snart är det Sverige igen ! Alla inblandade i släkten vet vilka det är ! O nån annan ochså kanske ? Vi hälsar dom välkomna hem eftersom det är i görningen !
            Det här fotot är taget för ca 8 år sen ! Gamla fina minnen ! från ett fotbolls-vm !  Vi var 4 som var ute på stan tillsammans ! Undertecknad, min kompis Björn, min kompis Cais dotter Anke, som tog fotot, o hennes numera man Eberhard !  Jaa, rätt gissat !? Från fotbolls-vm i Tyskland ! Från Berlin ! 
       Tyvärr så hade vi inte tur när utlottningen av biljetter i Sverige gjordes, så vi fick se någon av Sveriges matcher på storbildsskärm ! O vi bodde i östra Berlin, nästan en vecka ! O blev guidade av Anke en söndag !
             Och numera har Anke o Eberhard 2 barn, är läkare o bor kvar i Berlin ! O Cai och jag har känt varann sen 1940-talet ! Och skickar ibland mejl o foton till varann ! 
  Jaa, det här kortet är från 1950-talet ! Undertecknad  o Cai träffades  efter nått år !  Kommer så väl ihåg det ! Cais familj var på besök hos oss ! Och kan nämna att jag besökte Cai och hans familj i Köln ,1954 ! Åkte själv tåg från Luleå ! Övernatta hos min mormor i Stockholm och fortsatte själv även nästa dag till Köln ! Och återvände efter nån månad eller så tillbaks till Sverige ! Men då möttes jag av föräldrarna i Köpenhamn !
   Jaa, brukar ju fotografera av gamla kort med min utmärkta lilla kamera ! Här ett från mitt besök i Köln ! Och flickan är Cais syster med smeknamnet Püppchen ! 
                     Minnen ja ! Inte att förakta ! Inte heller i nuet ! Utan att gräma sig över dom få dåliga ! Tågresan  själv  till Köln  tur o retur förstår jag var en verklig prestation ! Hyllar mina föräldrar som släppte iväg mig alldeles själv ! Åkte med ett tutff-tuff tåg, koleldat ! Kommer ihåg att det ständigt fick pratas tyska, att det togs kontakt med en äldre dam som det hades verklig nytta av. Och att jag av någon anledning blev utskälld av konduktören !
Kan ochså prata om att i Köln sågs det bl.a engelska o Belgiska trupper ! Och flyg cirkulerade ibland över staden ! Och  kommer även ihåg att jag jag själv tog buss  in till Kölns centrum , besökte Kölnerdomen och gick runt den ! Vad stor den var ! Och de allierades flyg hade försökt undvika att träffa den ! Med gott reultat !
                 Ingen som känner mig skulle påstå att jag inte lever i nuet ! Men sådana här minnen tillhör min livslinje -Från rötter till barnbarn- ! Kanske nån annan även tjänar på att bevara dom för eftervärlden !?
                      
           

Kommentarer
Postat av: Hannah

Kika gärna in i min blogg, ställ frågor också så det blir lite mer "fart" i bloggen! :) (http://miniwiini.blogg.se/)

P.S Just nu pågår det en bloppis i min blogg, du hittar nya/begagnade saker ifrån 50:- och uppåt. Kika gärna in och kolla om du hittar något som faller dig till smak! :) Du hittar allt på: http://miniwiini.blogg.se/category/bloppis.html

Svar: Nä ! Är inte intresserad, handlar inte på nätet ! Men min blogg är till för alla ! Om man vill följa en snart 76 -årig mans liv o leverne baserad på stor livserfarenhet !
Jan i Askersund

2014-04-10 @ 10:00:43
URL: http://miniwiini.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0