Det verkar bli en grön jul ! I Askersund !

O det är ju inte första gången man är med om det ! Men dom här stränga vintrarna som var i rad för några år sen ! Dom har man inte förträngt ! Vi som bor i de södra delarna av landet , särskilt ner i Skåne har ju i de västra delarna i 5-till 10 ggr så många gröna jular som vita ! Och i de östra är det kanske lite mindre ? 
          I slutet på 70-talet var det + 13, 7 C i Simrishamn på julafton! Svårslaget rekord ?  Och midsommarafton som följde nästa år var kallare ! Det där var jag med om ! Även snöstorm en påsk har man varit med om i Simrishamn ! + de värsta snöstormarna jag upplevt !
          Och obs ! Januari och februari räknas ju som de värsta vintermånaderna ! O mars kan  ibland heller inte vara nått att leka med !
           Prognoserna som jag följer dagligen har väldigt svårt att sätta ner foten ! Ändrar sig varenda dag i princip ! Varmluften o kallluftens fästen ! Lågtreycks vandring !   Prognoserna vinglar hit o dit ! ! Kanske det blir en sån vinter som är varm i nord o central Europa o södra delarna av Sverige ! Södra delarna ja ! Dom består inte bara av Skåne ! Om man räknar med landets längd !
             Tittar ochså på en prognos som är internationell ! Amerikansk ?  Enl. den skall det snöa i Askersund på torsdag och längre fram i tiden! Och de andra som jag ser på pekar på kallare väder !?  Jaa, det här med datoriserade matematiska mallar via hjälp av sateliter o annat ! Ang. vädret i morgon eller om hundra år ? Det kan man fundera på !
                    Då har vi kommit till de kalla platserna i Världen ! Både nära syd-o nordpolen ! Punta Arenas har + 7 C, Vostok C -3 , Vostok - 30 och Mc murdo stn -10 C och Prudhoe bay har  -29 C. Grisefiord , - 32, Thule -28 och Verkhoyansk - 46 C ! 
          Jaa, man har sina intressen och konstaterar hur det är i nuet o har varit ! Framtidens väder får falangerna ta poäng på ! Alla s.k. experter är inte överens med fingrarna på sina datoriserade matematiska mallar som spår framtiden !
           Om det blir motion ! Jaa ! Och den kommer inte att upphör kommande helger o mellandagar o gottätande  ! Om jag får bestämma ! Efter eget huvud !

Kommentarer
Postat av: Maj

För mig får det gärna vara 13,7 grader på julafton! :-)

Svar: Jaa, smaken är som baken ! För mig som är nordbo så föredrar jag en vinter med frisk luft o vita vidder ! Och en skön sommar ! O allt detta har upplevts :)
Jan i Askersund

2014-12-22 @ 10:22:33
URL: http://www.xn--vderi-gra.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0