Jaa, tycker om att lyssna på musik från medeltiderna !

  Jaa, kylan har ju dragit ner , även över södra Svealand ! O gröna jular här är som sagt inte alls ovanligt !
Foto taget från balkongen ! Vi får se när den första snön kommer !
 Titta vad jag bl.a annat fick i julklapp av systrarna ! Jaa, bara en sån här sak stöder en i sin uppfattning om att livet är härligt ! Och är nått att vara tacksam över ! Och på en av deras lotter fick jag 60 kr !  Och av dom man fick av sina ungar som dom kallar sig :) vann jag 150 kr ! Och själv gick jag en hundring i vinst på dom jag gett till mig själv ! Dom som jag skrapat från dag 1 till dag 24 ! Kalendrar !
        Joo då just nu spelar jag sån musik som jag tycker om ! Medeltida musik från tidig o sen tid ! Grekisk ortodox o från Italiens 1500-tal ,rännesansen ! Palestrina är ju en känd kompositör från den tiden ! T.ex.!
         Ortodox grekisk kyrkomusik ! Tidig medeltid ! Medeltiden räknas från 500-talet till och med 1500-talet ! Och man kan då titta på den Bysantinska tiden ! Som ligger till grund för mycket av musiken , även idag !
             Jaa, den Serbiska sångerskan Divna Ljubojevic`har jag lyssnat mycket på ! O ochså nämnt det här på bloggen ! Oj, vad hon sjunger denna Ortodoxa grekiska kyrkomusik vackert !
                     Och jag trivs ochså med att  lyssna på denna kyrkomusik ! Tycker den hör hemma idag o andra dagar hos mig ! Går in utan o göra mig tungsint ! Har ju fötterna på Jorden o armarna mot Himlen !
              Och tar varje dag som en gåva !
           Kalle Ankas jul ! Den kan man ju nästan utantill ! Men , den hör till på nått vis ! Med barnen o barnbarnen i sinnet ! Det är väl just det ! Utan snyft ! Men jag har lite tid på mig att göra iordning , nötter, gottis o mackor ! 
              Hoppas ni förhoppningsvis får en fortsatt bra dag !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0