Tiden går fort !

1 december ! Jag fortsätter att trivas i mitt hem ! Kanske därför tiden går fort ! Och alltid något spännande i huvet ! På tidslinjen Från rötter till barnbarn med Fötterna på Jorden o Armarna mot himlen ! Vare sig man bor i Korpilombolo eller Katmando ! Hoppas jag kan fortsätta " gagga" om detta när jag så småningom ? får gå med rullator, sitta i rullstol eller vistas på hemmet ? Ingen skall anklaga mig för att inte både vara realistisk men med en optimistisk syn på mitt egna liv ! Med eget ansvar ! Sen vad andra hittar på eller råkar utför kan jag inte ta ansvar för ! 
     All right nu börjar vi med ett av mina många intressen, vädret o klimatet ! Jaa, kalla platser ! Intressant, och dessa uppräkningar är inte oväsentliga för oss i nordeuropa !
      I Askersund har vi idag -1 C, Kiruna - 6, Östersund -3 och Malmö + 1 C !  Och i Prudhoe bay -24 C, Grise fiord -28, Thule -24 och Verkhoyansk - 30 C......Vostok -37 C, Vostok cabo -6, Mc murdo stn - 7 C ...Punta arenas + 7 C och Canberra + 28 C ! 
            Kommentar ! Temperaturen i Arktis sjunker naturligtvis ! Exempel t.ex. på Grönland ! Och kalluften över norra Canada ! Utbrottet därifrån fick ju t.ex. nordöstra Usa känna på för nån, några veckor sen !
       New York som då drabbades av detta snöoväder har idag + 11 C men inte långt därifrån i sydligaste Canada har Greater sud dury, - 8 C ! Längre upp Calgary - 18 C. !
                  Det är upp till var och en att leta upp dom här orterna ! Och kanske för stå mer vad sådana här temperaturskillnader inbär för jordens klimat ! Och alltid gjort det i mänsklighetens historia ! Det är Jorden, månen och solen som bl.a bestämmer vårt klimat i fortsättningen ! Inga vetenskapsmän med datoriserade matematiska mallar ! Fråga ? Hur mycket hade dessa mallar förtsett att platser i Nordamerika fått mer snö på 3 dagar än ett år för några veckor sen ! Och  ser med spänning fram emot om Europa skall få den värsta vintern på 33 år som utlovats ? Via matematiska datoriserade mallar ?
            Visst om nån timme blir det motion ! Och sen ser jag med spänning fram mot denna vecka ! Utan att låta några domedags profetsior " tränga ner mig i nån håla " ! O " förlama " mitt liv ! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0