Med stigande ålder koncentrerar jag mig på det !

      Visst har jag  kunnat gå en härlig runda idag ochså ! Så här års vid den här tiden brukar det vara is o snö på norra Vättern ! Åtminstone de flesta åren av de åtta som botts här !
               Vad filosofera jag om idag då, koncentrerar mig på ? Joo, att man även skall akta sig för att " sätta sig själv o sitt land på en piedestal " ! Jag har ju min livslinje från Rötter till Barnbarn ! När det gäller rötter ser jag långt tillbaks i tiden filosofiskt ! Mina rötter o gener har även blivit utsatta för krig , lidande o andra förskräckligheter ! Men dom har ochså utsatt andra människor i Europa för detta ! En del brukar ju säga att det var då det ! Led inte dessa människor lika mycket som dom som led av krig o elände " igår " ! Kände dom inte på samma sätt när livet försvann, samma skräck o lidande ! Många vid unga år ! Under samma förskräckligheter idag  men med andra vapen i arsenalen !                  Vi kan gå ungefär 384 år tillbaks i tiden !  Vad hände då ! Under förevändning av att " protestantisera "  hela Tyskland så gick svenska trupper till angrepp mot dessa Tyska småstater söder ut ! Om jag tänker på delar av mina rötter så kan det faktiskt ha varit så att dom råkade ut för den svenska armen ! Eller att delar av mina andra rötter var med om angreppet !
              Sen kan vi ta det här med unionen med Norge och början på 1900-talet då det var nära krig mellan länderna ! Hur kom DEN unionen till 1815 ! Joo, bl.a genom anspråk på Norge beroende på att det skulle bli en ersättning för det förlorade Finland och det till Danmark avträdda Pommern !
              Jag tänker på allt lidande som Sverige ochså utsatt delar av Europa för under den s.k. stormaktstiden som en del hyllar ! Och hyllar inte den s.k. stormaktstiden ! Sen många år tillbaks ! Och vet ni när det s.k. Rasbiologiska Institutet avskaffades i Sverige ? I början på 1950-talet ! Vet ni vad dom sysslade med ? Mätte bl.a.skallar på Samer ,Judar  Romer, vandrarfolk och t.o.m. på Valloner m.fl. ! Men det var ju länge sen !
                   Empati för mänskligt lidande gäller banne mig även för människors lidande förr i tiden ! Och vad är en lång tidsålder !   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0