Nu skall våren rusa in igen !

Enligt löpsedel i går ! Och vi ska glädja oss åt att den varar ända till sommaren ! Tidig vår har vi ju haft förr ochså ! Men förra året var den ju kallt stundtals och isarna i norra Vättern låg ju längre , med snö på ! Och det flera år innan !
                  Men grönskan när våren kom förra året var makalös !  Har aldrig sett sån grönska sen jag flyttade hit för över 8 år sen ! Och det var inte bara här i Askersunds omgivningar man lade märke till detta !
          Då kan man ju fråga sig ! Om all växtlighet mår bra av en tidig vår ! Snötäcke, långvarigt skall vara bra för träd o växter som då får vila rötterna och inte knoppas för tidigt !
           Solen gör ju mycket ! Blir det högtryck och den lyser mer o mer, dagarna blir längre då känns det ju som vår ! Även om det då kan bli minus på nätterna ! Som förra året ! Och förra året hade vi ju en fin sommar, eller hur ?
              Det är en konstig värld man lever i med " all politisk poängtagning o lobbyism o populism " I Sverige finns det politiska företrädare som tar poäng på Vasaloppet genom att påstå att klimatet hotar detta folkkära nöje !  
       Han har nog inte tittat på fakta med facit på ! Eller ochså tror han folk är lättlurade !? Jag går inte på detta ! Trodde han att det skulle bli inställt ? För det blev det ju inte ! Men 1931 o 1932 blev det bl.a.!
            Denne politiker behöver inte oroa sig ! Men vi kan ju flytta Vasaloppet  till New York, där har dom haft snöstorm " var och varannan dag " i flera veckor !
                Det pratas ju sällan om ozonskiktet nu för tiden ! Vad kan det bero på ! Det prats inte heller så mycket om att temperaturökningen som avstannat på jorden de sista 15 åren ! Detta kunde ju inte FN:s klimatpanel förklara !
                    Och undertecknad undrar ochså över de smältande isarna i Arktis o Antarktis som det skrevs om titt o tätt för några år sen. Och allting brukar jämna ut sig tänker jag när jag dagligen läser om de låga värdena i temperaturer som är i Arktis, Nordamerika, Grönland o Sibirien. ! Dessutom de sjunkande i Antarktis !
    Jaa, våren tillhör ju en av våra 4  årstider ! Den kommer alltid ! Vem gläder sig inte åt det ! Men jag tror inte den hade blivit sämre om vi hade haft snö o is i februari ! Vädret är dock för mig en intressant företeelse , inget gnällobjekt eller nått " jag tar politiska poäng på " ! För mig är det ganska enastående att det kan vara så bra ! Så snabbt som jordens fefolkning ökat och med alla uppfinningar,  av betydelse trots allt ! Och glöm inte att i slutet av 1700-talet var det så varmt i bland annat England så damerna fick " sy upp tunnare kläder " för att klara den ! 
                 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0