Måndag o november !

Och måndag innebär rapport om vädret I Antarktis o på Arktis t.ex. ! Intressant ? Det tycker jag, en tradition man har sen flera år  när vintern närmar sig !
                I går  påpekades på väderraporten att det var ovanligt milt för årstiden i Örebro, t.ex ! Men man fick ju lägga till än på 40 o 125 år var det väl ! Min kommentar är då , hur kunde det vara så varmt då ? Mindre bilar, flyg o människor ! T.ex.
     Då tar vi högsta uppmätta temperatur för November i Sverige ! Ugerup den 2 1968 är 18,4 C ! Har vi inte bra väder den här perioden som jag t.ex. lever i efter omständigheterna på jorden om man jämför med klimathistorien ? O vi är nu över 7 miljarder människor och sen 1850 när ångmaskinen uppfanns väl ungefär, haft då uppfinningar  som lett mänskligheten framåt ! O människor lever längre i medeltal t.ex. ! Vad förväntar man sig ? Orkaner, stormar, jordbävningar, vulkanutbrott , Zunamis, pester, krig, istider, varma perioder, landsänkning, landhöjningar o annat har förekommit förr på jorden ! Sen kan man ju ochså fråga sig ! När uppfanns termometern ?
                  Det kommer ju ständiga domedagsrapporter baserade på matematiska datoriserade mallar för framtiden ! Troligt med all säkerhet ! Nått om ozonhålets reparation med facit nämns knappt !
        Och idag har Askersund + 12 C, Kiruna - 2 C , Östersund + 6 C och Simrishamn 12 C !
        Antarktis : Vostok cabo - 10 C, Vostok -  42 C, Mc Murdo stn -12 C och i södra Chile Punta arenas + 6 C ! Arktis: Prudhoe bay - 6 C, Grise fiord -10 C, Thule - 8 C och Verkhoyansk - 30 C !!
             Som sagt Verkhoyansk ligger i Sibirien !
    Om det blir motion ! Det får vädret utläsa ! Plan B finnes ! Om det blir inre tjänst !
               Spel o dobbel ? Inte ett dugg ! Men spänning fanns ! Bra helg ändå ! Nya tag ! Ingår i livsstilen ! Utan att " förhäva " sig ! I konstaterandets anda ! Beskriver hur jag lever i nuet utan att oroa mig för vad som komma skall ! Det kan kanske ge mig några år x-tra ! ?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0