Jaa, det vet vi väl alla ?

Vad sydvästvindar betyder i t.ex. Simrishamn o t.ex. på ostkusten året runt överhuvudtaget i Sverige t.ex. Därför är det väldigt intressant tycker jag att ta reda på o ha reda på orsaker till det ena eller andra utan förutfattade meningar om morgondagen ! Jaa, är ju intresserad av allt från klimatet till Mellanöstern t.ex. Och hur man än vrider o vänder på det hela så är solen det viktigaste vi har !
 
 
Jaa, det här bildbevistet hittades i det digra fotoalbumet ! Från ett besök i Garpa gruva utanför Askersund den 30/1 2015 ! I år alltså ! Jaa, kung Bore visa sig ett tag ! Hade jag glömt !
 
 
Och detta foto visar min gode vän Torsten i Askersund ! Eldsjälen för det vaknande intresset för bl.a. Garpa gruva ! O en fotvandrarkompis som jag bl.a vandrat halva sträckan av Vasaloppet tillsammans med !
 
                 Som sagt bodde 10 år i Askersund ! En period även det för personlig utveckling och inläsande av det ena och andra ! För att ha kött på benen att komma med stöttad av bl.a ålder, pålästhet o livserfarenhet 
Jaa, och som den optimist man är så tror jag på ännu mer utveckling här i Simrishamn bland bl.a nära o kära ! Under devisen: fötterna på Jorden o armarna mot Himlen längs livslinjen Från Rötter till Barnbarn !
 
 
Det här med långa tidsperioder emellan ! I en Värld som är över  4 miljarder år o mänskligheten under tusentals år  upplevt scenarior som överlevts ! 
 
       Det här är ett foto från den isbelagda Vättern utanför strandpromenaden i Askersund taget 26/2 2013 ! Under mina 10 år i Askersund har jag kunnat gå på isarna 9 år av dom !  Och naturligtvis är chansen till att kunna göra detta utanför Simrishamn otroligt mycket mindre o utanför Luleå kanske varje år ? Men vem kommer inte ihåg en julafton i Luleå på 50-talet då samma väderscenario som nu tydligen rådde när det gällde lågtryck o högtrycks lägen o vandranden ! Regna en julafton ! Och innevånarantalet på Jorden var betydligt mindre då ! Jaa, det här med att ta reda på saker o ting ! 1950 var Jordens befolkning till antalet 2 miljarder 520 miljoner ! Jaa, tredubblad nu ! Nästan !
 
        Jaa, mitt ihärdiga bildbevistagande hoppas jag få fortsätta med de närmaste 10  åren i Simrishamn ! En droppe i havet om man ser till vår planets ålder ! Man kan ju delegera till nån anhörig att fortsätta med detta bildbevistagande när så behövs ! Nää, tänker inte gräva ner mig i eländespredikandets djupa håla ! Jaa, gräva ner en av andra orsaker får väl andra göra ! :)  Det här med fötterna på Jorden o armarna mot himlen var det ! 
         Det här med elände på Jorden har ju övervunnits förr ! Det finns det facit på !
Jaa, just nu börjar parakiten Tåtte vissla toner från Kalinka ! Som jag envist håller på att vissla för honom ! Kalinka, kalinka, kalinka min vän ! La,laa, la la la laa la. Har svensk text till den nånstans ! Gillar Rysk/Romsk folkmusik bl.a. ! Som sagt !
  På stan blir det ! Och efter det besöket hoppas man få igång mobilen igen ! Jaadå , regnrock påtages o barometern sjunker o temperaturen är + 8 C o sydväst vindar råder ! Vadådå ! En har väl varit med förr ! Blir även roligt att få se om rekordet från julaftonen 1977 i Sverige på + 13,7 C från här i stan slås, en annan upplevde det ju ! Men som sagt Carpe o Crea Diem med positiv syn på morgondagen !
 
               Jaa, och naturligtvis går det väl att översätta detta till annat språk !? Eftersom andra Världsmedborgare ibland tittar in på bloggen !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0