Pyspunka på cykeln o därefter en stadsvandring med glass o prat.

 
Jaa, vi kan väl inleda med detta foto från staden Simrishamn Österlen ,Scania Sweden, World. Ja det är den ålderdomliga kyrkan som ses till vänser och en styty av Milles skymtas . Systrarna  heter den .
 
Jaa, sen drog man sig via rast på bänk vid torget ner till hamnen , köpte en glass o satte sig på de nya bänkarna i närheten av seglarpaviljongen ! Och tycker det blivit väldigt fint det som gjorts  om mellan hamnkiosken o seglarpaviljongen !
 
Sedan drog man sig upp via gränderna till Brunnsparken ! Där man satte sig o njöt i stundtals varmt o soligt väder ! Jaa, vem har inte bott i städer med många parker ! Stora som små !
 
Och dom här var ens enda sällskap .Jaa, vadå , olika sällskap är givande ! Bland änder har man haft många betkantskaper . En del av dom flyttar ju inte utan stannar på plats.
 
Jaa, o när  jag rest mig o tagit adjö av änderna tog jag detta foto norrut  gick  vidare med en annan plats i sikte.
 
Och efter ett tag kom man till denna plats som fräschats upp av staden . Och har nämnt det innan..På 60-talet sattes denna staty kallad Raketen upp ! Och då bodde jag och min familj på Backgatan i lägenhet nära denna plats ! Och nu bor man inte långt härifrån heller ! Och foton ljuger ju inte ! Att sitta här o filosofera bland de vackra växterna ! Toppen.
 
 
Jaa, detta foto  togs från annat ingångshåll ! Och som vanligt kom man i slang med folk ! Denna gång med en dam om gångna tider i Simrishamn ! Och att fräcscha upp denna raket var då ochså ett slags konststycke ! Har jag förstått .
       Jaa, en del händer ju om man varit på annan plats i 11 år !
       Jaa, och vackra parker o olika städer o dess närhet ! Är väl en förmån att få upplevt på plats ! Under ens liv.. Föddes ju i Stockholm. Några minnen finns men besökte ju staden när mormor bodde på Skeppargatan ! Och nu varje maj de sista 20 åren . Örebro blev nästa anhalt på 40-talet ! Foton finns en del från den tiden. Bl.a. från smultronstället där farmor bodde i Gällersta socken. Och numera finns fler bilder från besök i staden Örebro t.ex. Sedan blev det Luleå på 50-talet ! Lite foton därifrån, tyvärr ! Och inte visste jag att en av kompisarna Frej Lindkvist skulle bli en känd skådespelare ! Sen blev det Kristianstad där skolgången avslutades o sen efter några år Simrishamn i jaa, 46 år . Sedan Askersund i snart 11 år ! Och då börjades det tas bl.a annat naturfoton och andra på allvar. Även då i Örebro ca 4 mil norrut ! Sen skall vi inte glömma åren i från början förädrarnas sommarstuga utanför Hjo som sedan bebotts av syster o svåger , året om . Sommarlov o senare besök. Nästan varje år måste det vara !
            Det här med att en längre tid kunnat bo på olika ställen flera år ! O av olika längd ! Inget som jag kan se som negativt ! Har ju t.ex. erfarenhet från Götaland, Svealand och Norrland !
              Detta .är naturligtvis foton tagna igår ! O nu skall man snart ut på stan. O regn är utlovat. Hoppas man hinner hem innan dess ! Och cykeln får jag reda på när den är klar !
             
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0