Jaa, vet ju nu vilka länder som mest besöker min lilla blogg ! Av många !

   Jaa, räcker att få reda på hur många besökare man har varje dag ! Kostar pengar att få mer uppgifter ! Från vilka  länder. eller städer t.ex. 
Jaa, världscupen i skidor avslutas i St Moritz i Schweiz ! Idag kördes herraarnas- o damernas super-g. O idag var det ett strålande vinterväder där ! Varit -12 C i natt ! Om bisittaren var nöjd med underlaget ! Njaa,, det här med solens strålar som värmde upp o skuggan ! Men Kajsa Kling lyckades bli 4 , bra gjort ! Och dom förväntade var i topp ! Bland de främsta ! O programledaren o bisittaren älter hela tiden om ett lands, Österikes, tillbakagång när det gäller fartgrenarna ! Vill påminna om Sveriges ökenvandring i bl.a fartgrenarna !
 
Jaa, Schweiz jaa, . Fotot är från ett av mormors besök från någonstans i alperna i mitten på 1920-talet, tror jag,med  bl.a. syster som var gift med en Schweizare ! Joodå som sagt innan ! Min mor hade kusin där då o han fick ochså barn så småningom ! Vad kallas då dessa mina släktingar ! Joo, sysslingar eller tremänningar väl ? Folk gläds ju ibland när det hittas släkt från t.ex. 1600-talet .Jaa, o det här med att vara brunbränd kan man ana på mormor som står längst fram !
        Landet som har 4 språkgrupper, kantoner, folkomröstningar , välkänt alplandskap ! Och chocklad o klockor mm.. Och ibland blandas ihop med Sverige av folk utomlands ! Jaa, har ofta tänkt på, fantisera kan man alltid göra , att här i detta land hade jag ochså  passat att vara ! O det här med släkt hade naturligtvis varit en bonus ! Jaa, det här med att göra en rundresa o träffa sina utländska släktingar på ganska nära o även långt håll ! Det är så dags att tänka på nu ! Men fantasin flödar med ett sånt underlag ! Spännande !
 
 
Jaa, det här fotot visar jag gärna igen när jag är inne på ämnet Schweiz ! Detta foto är från Luzern tror jag ! Och det visar min brunbrända mor o hennes kusin Frans ! Foto taget ca 1925 har jag räknat ut !
 
 
Jaa, med detta foto från dagens motionsrunda hyllas både mina döda o levande släktingar längs livslinjen Från rötter till Barnbarn ! Och utan att solen funnits hade det varken funnits levande eller döda på denna planet ! Kan nog garanteras ! Foto taget idag ! Solen står nu högre o högre på himlen ! Idag var den första dagen i år när värme kändes ! Bla.då ochså beroende på att inga vindar från norr eller havet fanns med kyligt o rått väder !                   I sammanhanget erinrar jag mig följande uttryck taget från kvällstidningars löpsedlar bokförda efter 2008 ! Och det var under samma vintersäsong ! Vilket som utropades först har glömts ! På  löpsedlarna kunde då läsas orden EXTREMVÄRME  eller innan eller efteråt i månaden  MONSTERKYLA !
          Och när det gäller mars har jag uppgifter på varmast någonsin SEN MÄTNINGARNA BÖRJA från Götaland, Svealand o Norrland ! När månaden är slut om 14 dagar får vi se om nått rekord slogs ! Inget slogs idag i Simrishamn iallafall ! Om man nu inte lurats o tagit tempen i solen ! Vid nån husvägg ! :)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0