Det är skönt o putsa sig

346465-232
Efter att ha tittat till doppingarna kom jag ut på bron som går förbi hamnen in till stan. Lite vid sidan om bron vid en båtplats satt en and o putsade sig i solskenet. Änderna är väldigt fina egentligen o då särskillt hannarna med sin fina fjäderdräkt!. Många av  änderna som är i Askersund verkar stationära året om. Skall läsa i fågelboken. Just det, gräsänder är det ju fråga om och dom är både övervintrare o flyttfåglar. När jag bodde i Simrishamn var änderna ochså där året om. Dom får ju alltid mat o då särskillt på vintern vilket gör att dom har det bra. Tama är ju en del nästan ochså. Särskillt nu o frammåt brukar en del flyga upp på kajen o lugnt spatsera runt bland bord o stolar där folk sitter o äter glass o dricker kaffe. Skitar ner gör dom knappt o ibland tror man nästan att dom skall flyga upp i knät på en. Ja, anden är en väldigt sällskaplig o trevlig fågel!  Förra sommaren bruka en pilfink sätta sig på mitt finger o äta av min glass så det är inte bara änderna som är halvtama nere i hamnen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0