En tickande bomb? Pensionsbomb hot mot kommunal ekonomi!

Att  alla pensionärer inte har det så bra, särskillt dom som har varit relativt lågavlönade och är ensamma plus då de kvinnor som gått hemma o blivit ensamstående, det är ju ingen hemlighet. Jag har kommit fram till att nu då mitt privata sparande som jag tog ut på 5 år är slut, så har jag alldrig haft så dåligt "betalt" som nu. Men vad attan det bara och rätta mun efter matsäcken. Jag är frisk, jag är stark och jag trivs med tillvaron. Och jag har lärt mig att man blir alldrig för gammal att ändra om sitt liv!
                         Nä vi som är pensionärer nu skall nog inte hoppas på stora skattesänkningar eller "löneförhöjningar" vilken regering som än har makten! Vi är många nu vi pensionärer o fler blir vi när -40-talisterna går i pension. Och så blir vi äldre o äldre.
                           Varför tror jag det här, ja det skall jag tala om.
                  På text-tv i dag stod det idag bl.a. -För att klara av de ökande pensionsutbetalningarna tvingas var 4 kommun till skattehöjningar eller neddragningar när -40-talisterna går i pension Till och med 2015 kommer pensionsutbetalningarna till kommunalanställda öka med 40%!. 4 av 5 kommuner har inte avsatt några tillgångar t för att klara de kommande utbetalningarna!  Kommunernas totala pensionskuld ligger idag på 156 miljarder kronor!-
                           Ja, det är väl inte bara kommunerna som skall betala ut pensioner till sina f.d. anställda.
 Sen vågar man ju knappt räkna ut vad det skulle kosta den svenska staten att höja alla pensioner mer eller mindre eller t.ex ge all vårdpersonal t.ex en tusenlapp mer i månaden, huga!
Från Dagens Industri.
                 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0