YouTube är bra.

Jag sitter ofta o lyssnar på musik på  datan. Har bra högtalare tycker jag. Jag lyssnar ju mycket på världsmusik. Favoriter är Ivan Rebroff med sin ryska folkmusik, grekisk, turkisk, ziegenarmusik, jiddish o klezmermusik, Israelisk o östeuropeisk. Den här musiken är ihopvävd på något sätt, influenserna av varandras musik är påfallande. En artist som jag återuppväckt inom mig är Ivan Rebroff som jag lyssnade mycker på  under 70 o 80-talet. Andra är Maria Farantouri som sjöng mycket musik av Mikis Theodorakis, Ofra Haza , israelisk sångerska. Nyupptäckta är Haris Alexiou, grekisk sångerska, Cardan Ercetin, turkisk sångerska. Jag lyssnar ochså på Budapest klezmer band, finns flera såna band. m.m m.m
                                            Sen lyssnar jag  med glädje på Kate Bush som jag hade lp-skivor med., rockband som jag lyssna på i 40-50 års åldern. Klassisk musik, igår lyssna jag på Haydns trumpetkoncert och Tavlor på en utställning av Mussorgski, pianomusik ursprungligen men orkestrerad av Ravel
                                                Musik för mig är ochså, speciellt från jaktflyg, dånet  från flyguppvisningar o av enskilda flygplan. Dånet från en  P51 Mustang i luften liksom se en J 37 Viggen lyfta från landningsbanan under öronbedövande dån, det är grejor det, tycker jag. Allt detta kan man se på Youtube. Bara skriva namnet på musikern eller flygplanet! Själv har jag lagt in en del på favoriter!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0