Hä novemberväder på nått vis!


Ja, det är det faktiskt. Dimmigt, 5+ o mörkt. Det är sånt här väder som det kan bli vissa vintrar, särskilt söder över i landet. Faktum är ju att Askersund ligger ju i södra Sverige om man ser till kartan!
                       Sverige är alltså 157 mil långt och 50 mil brett. Om du åker Sveriges längd söderut från den sydligaste udden Smygehuk så hamnar du ungefär i Neapel i södra Italien. 50 mil motsvarar ungefär streckan Askersund- Simrishamn! Mera fakta. Sveriges areal är ca 449 900 kvadratmeter. O den ytan motsvaras av t.ex Spanien, Irak o Marocko. Sverige är ett stort land, till ytan. Men befolkningsmässigt är vi ett väldigt litet land om vi jämför med Europa i övrigt! Vi har gått om utrymme, 22 innevånare per kvadratkilometer. I Holland t.ex. finns 372 innevånare per kvadratkilometer! Jämför vi oss med världens största land Kina, så har jag räknat ut att det går 1 svensk på 110-120 kineser! Det är nått för oss "storsvenskar" att tänka på! Är alla som lever i sin "inrutade" vardag medvetna om det här!?
                            Om man är intresserad av att lära sig mer om länder o Sverige så rekommenderar jag detta. lantmateriet.se och geografi.nu
                   Några som "skiter" i "novembervädret" är mina hibiskusar. Dom bara blommar på som synes! Om jag skall sitta o "kura" i e.m.? Nä, inte alls. Jag skall gå och se vad "curling utan is" är för något. Det spelas på en matta 14 meter lång och med en sorts stenar, blåa o gula. Kanske något som kan ersätta spelandet av boule under höst och vinter?
                      För övrigt skall jag handla, titta vidare på V-75:an o se på matchen BP- IFK Göteborg på tv. Ja, och i morgon är det lördag minsann! Då blir det inget bloggande, sport, sport, sport utan motion. Vikten då? Jo, cirka 83 kg, mycket bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0