Väldigt intressant var det !

Nu har jag sett de 3 avsnitten av Björnarnas o gamarnas berg ! Som handlar om djur o natur i Pyreneerna ! Tänk att få jobba som parkvakt  bl.a. i de fridlysta områdena. Många djur har ju varit på gränsen till utrotning både på den spanska o Italienska sidan ! Som varg, gam t.ex. Jag trodde bara gamar fanns i Sydamerika. Björnarna verkade vara värst åtgågna , Fanns inte ens 10 st ! Men här har människan återupprättat det som gamla synder förstört genom " hat o profit, tjuvjakt " ! O många av djuren är numera fridlysta
       Natur o fåglar finns det ju gått om i Askersund. Säkert ochså en del vilda djur i skogarna som man inte upptäcker ! Då är ju fåglarna lättare att upptäcka i skogen o i vattnet. Den här myskankan som finns på hembyggdsgården är leasad som de andra djuren där och återvänder till ägarna till hösten. Och Kalle som myskankan heter är nog här för 3 gången . Han blir så glad när nån kallar på honom så han kommer nästan störtandes ! Och sen ställer han sig intill staketet o nästan skrockar och han viftar på stjärtfjädrarna i ett ! Jag behövde bara säga Kalle så kom han och då stod jag på den andra sidan av dammen !
 Det här är Kalles fru men ingen myskanka efter vad jag förstår ! Hon får ochså vara med på bild !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0