Jaa, för såg man många fler !?

                   Ibland får man ju återkomma med gamla foton ! Jag gick idag o spanade efter ormar längs strandpromenaden i Askersund i det soliga vädret. Och jag har lockat besökande barn-barn med ormsafari när dom varit  här ! Jaa, under mina 7 år i Askersund har jag bara sett en enda orm  och ett par ihjälslagna eller dödade av nått annat djur,fågel ? Det här fotot tog jag inte långt från en mindre sjö i närheten av Askersund. O det var rena tillfälligheten ! På 40-talet när jag ofta hälsade på min farmor utanför Örebro såg jag väldigt många huggormar i närheten av huset o på dess terass. På somrarna när det var varmt så fick jag ta gummistövlar på mig ibland och ibland slog de vuxna ihjäl en och annan orm ! Då var dom inte fridlysta ! Det är klart att det finns platser som är alldeles nästan utan orm och platser som det finns många på ! ?
 Så här ser det ut invid strandpromenaden sen några år ! Stenar har lagts dit för att hindra vattnet att komma upp på land vid högt vattenstånd och jag tittar efter ormar på stenarna eller i närheten när det är varmt o soligt ! Man skulle ju kunna tänka sig att det skulle finnas gott om vattensnokar här ! Men snoken lägger ju ägg i motsats till huggormen o hasselsnoken. Och är tydligen beroende av att lägga dom i  bl.a. gödselstackar. Och det finns det ju inte så många nuförtiden. Är det bara jag som fått för mig att ormbestånden i Sverige minskat ? Är det därför ormar och ödlor blev fridlysta för en del år sen ? Vad tycker mina läsare ?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0