Idag såg jag en snok !

På min 1 timme långa motionsrunda ! Norrut ! Det var en unge , bara ca 1/3 så stor som en vuxen ! Tyvärr hann jag inte få fram kameran o fota den ! 
          Men den här snoken hann jag fotografera för några år sen ! Satte foten i vägen, o då låg den still ! Detta var ochså en ung snok , men större än den jag såg idag ! Fläckarna , de vita , skiljer ju bl.a. snoken från huggormen ! Och huggormen är mindre än snoken som fullvuxen . Sveriges 3 ormart heter hasselsnok !
   Det här är ingen hasselsnok ! Trots att den här ochså slingrar sig så är det en ödla ! Och namnet skall inte vara kopparorm. Skall vara ormslå eller kopparödla ! Jag antar att den här ochså är fridlyst, det är alla ormar numera i Sverige !  Vill man ha reda på mer om ormar o ödlor så är de bara att googla ! Kuriosa !? Har läst vid något tillfälle att hasselsnoken kan döda t.ex. huggormar genom att slingra sig runt dom !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0