Har genomfört den färd jag föresatte mig ! Till Åmmelången !

 Står på en bro som går över Åmmelången !  Vägvisare ganska  , ganska nära Åmmeberg !  Till Katolska Kyrkogården. Och på högra sidan ligger  kyrkogården ja,  1,5 km bort nått ! Det är ju historia knuten till detta o invandring beroende på att järnvägen byggdes av folk utifrån ! Järnvägen kom att gå mellan Åmmeberg o Zinkgruvan ! För just transpoterande av zinkmalm , kanske annat ochså ! Går o läsa på nätet ! Både om Zinkgruvan o järnvägen !
 Och på den här vägen cyklades det mot platsen för kyrkogården ! Hade ochså fint väder som synes !
  Här är man framme vid denna  katolska kyrkogård ! Som besökt åtskilliga ggr. innan ! Men har aldrig träffat någon här ! Men Zinkgruvan sköter om kyrkogården ! Såg hyfsat ut !  Bland  dom som byggde järnvägen och kanske ochså jobbade i Zinkgruvan så fanns det Katoliker och vem som bestämde att dom skulle vila här ?. Det skulle kanske skiljas ut från den vanliga kyrkogården ? På mellersta kyrkogården i Malmö där min mormor vilar ligger de katolska gravarna insprängda för sig, liksom judiska o romska ! 
    Förutom att här är väldigt frifullt o vara så kommer många tankar i huvet ang. historia o rötter ! Och det är spännande o fantasin får sitt ! Min mormors föräldrar kom ju till Sverige några år innan hon föddes ! Och min mormors far o farfar var utbildade inom sockerindustrin o ledde sockerbruk ! Min mormors far i Arlöv ! Det är ochså företagshistoria. Och när mormor far jobbade så var inte Arlövs sockerbruk statligt, har jag för mig !
 Här blir det ju lite associationer ! Min mormors mor hette Schmidt som flicka ! Namnet Schmidt är ju ett väldigt vanligt namn i Tyskland ! Och kan tänka mig att både protestanter, katoliker har detta namn ! Båda grenarna finns ju i Tyskland ! Katoliker mest i södra , väl !?  Men har ochså läst att judar tagit sig , haft detta efternamn ! Kanske för att försvinna i mängden ! Jaa, det Jiddisha språket har ju många tyska ord !
           Bejakande av sina rötter, jaa, ! Så klart ! Även de andra 75 % :en
 Och lite nedan för kyrkogården, vid vattnet är detta foto taget ! Västerut ! Tror Åmmelången går i nord-sydlig riktning ? Har inte tittat på nån karta !  Vilka vyer ! som sagt
 
 Det här fotot är taget längst till söder ! Mot norr ! Nu är nån kvarndamm inblandad här ochså mot slutet av sjön ! Det här fotot är inte taget så långt ifrån det välkända Hotell Motagne ! Och det hotellet har liksom Zinkgruvan en Belgisk historia ! Bolaget som bildades på 1850-talet hette  Vieille Montagne och ägdes fram till 1994 !
        Nu glömde jag att fotografera hotellet, men bild finns på nätet ! Men knallade in på hotellet och pratade med den nuvarande ägaren , en svensk ! Och vi pratatde länge om både det ena o det andra angående hotellet o gruvan ! Han var gift med en italienska som var katolik förståss ! Och han berättade att bolaget tvångsinlöstes både under första o andra världskriget ! Misstänksamhet mot utlänningar ? Han ville visa mig runt i detta  anrika  hotell ! Men det får bli en annan gång ! Och  plånboken hade jag glömt så nått att äta blev det inte !
 Och det här fotot är taget på hemvägen mot Askersund inte så långt från  infartsvägen mot Edö ! Och på vägen mot Edö ligger på en höjd en bit från  Vätterns vatten riktning Askersund, minnesmärket över Sveriges första kvinnliga aviatör/ flygare o fallskärmshopparen skånskan Elsa Andersson ! Som så tragiskt omkom i ett fallskärmshopp o dog ! Skärmen löste inte ut ! 
                  Och detta kommer att bli min nästa utflykt med redovisning ! När vädret är bra och jag känner för det !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0