Verner Von Heidenstam

346465-45 Verner Von Heidenstam föddes på Olshammargården i Olshammar 1859. Olshammar ligger vid norra Vättern på den västra sidan ca 2 mil söder Askersund. Han dog 1940 på Övralid, ja mittimot på andra sidan Vättern! Verner Von Heidenstam är en av de mest kända författarna i Sverige o fick Nobelpriset 1916. Hans rum finns bevarat än idag o kan ses vid guidning

Von Heidenstams kanske mest kända alster är föjande. -BÄTTRE LYSS TILL DEN STRÄNG SOM BRAST ÄN ALDRIG SPÄNNA EN BÅGE-

och följande dikt, som berör mig och säkert många andra- JAG LÄNGTAR HEM SEN ÅTTA ÅR,  I SJÄLVA SÖMNEN HAR JAG LÄNGTAN KÄNNT, JAG LÄNGTAR HEM, JAG LÄNGTAR VAR JAG GÅR- MEN EJ TILL MÄNNISKOR. JAG LÄNGTAR MARKEN JAG LÄNGTAR STENARNA DÄR BARN JAG LEKT-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0