Jaa, referat från gårdagen från Jahans " irrfärder " -

Irrfärder ? Näha är väl bevandrad över t.ex. vägarna på t.ex. Österlen. Och detta är det första foto jag tog på en färd som varade 3, 5 timmar. Gud välsingne battericykeln., som gett utrymme till längre färder . Klarar ca 5 mil, batteriet. Lite gissningslek får det bli vilken väg jag tog . Här har vi det första fotot . Och är naturligtvis då en bit från Simrishamn.

Och Detta kan man kalla för målet . Tyvärr gick en grusväg med ibland hålor dit. Gillar inte batteriet ?

Och det här fotot togs av omgivningar vid målet . Stannade och tog mig en slurk vatten här . Och sedan vändes på klacken o det cycklades tillbaks mot den större asfalterade väge jag kom ifrån.O vädret på denna cykelfärd prisas ! Varma sydvindar.

Och när jag kom ut på den vägen jag kom ifrån togs detta foto österut mot the Baltic sea, Östersjön som ju är ett innanhav som väl alla vet ?
                Det här med färdvägen Simrishamn,  Gröstorp , Gladsax, Örnaberga , Baskemölla o sen hemåt igen .

Det här med temperaturhöjare på Jahans livslinje från Rötter till barnbarn o sen till rötter. Lyssnar ju på mycket musik från bl.a Europa , just nu när jag skriver detta på Anna Vissi. Och det här med att hitta vackra vyer o det här med spännande grejer bl.a. sport. Mm. mm. ! O det här med att hålla livsandarna igång är man ju inte så dålig på. O Jantelagen skiter jag i !!! Visst  är en borgrlig typ. Och då kan man ju numera bli kallad för både för nazist o rasist. Men jag vet 3 förskräcklighet som Säpo håller uppsikt över i Sverige. Och själv har jag sett maskerade AFA i aktion på söder . Jagade av ridande polis. O det här med Hamburg.

Men det här med sport. På kvällen ser jag nån match från Us Open i tennis. Men vet inte hur det gick för Federer igår. Skall tittas efter. Heja Schweiz ! Jag gillar Roger skarpt , trevlig kille o en av de stora inom tennisen genom alla tider.

Jaha , ett tag sen , men " gubben " kör på efter mångårigt koncept.

Det här fotot togs för 1 år sen i Simrishamn . Och nu ett svep från en färd i veckan på cykel till Kivik som på hemfärden  från Rörum ändade med cyklande i slagregn o åska o då togs ju inga foton på hemfärden.Och denna färd företogs i tisdags.

Men vi börjar med detta foto av barnbarnet Abbe som fyllde 8 år i torsdags. Vilket bra foto , eller hur . Som sagt det här med att ha 11 barnbarn i åldrarna 29 till nästan 2 år . Vilken spännvidd.

Och på vägen mot Kivik i tisdags så togs detta foto.  Av en välkänd kyrka ,Södra Mellbys.

Jaa, det här med när man svänger av väg 9 vid skylten där det står Stenshuvud . Foto mot norr .

Jaa, detta foto taget på den då övre vägen mot Kivik blev ju även det väldigt bra.Som det innan.

Jaa, och på vägen hem från Kivik så togs detta foto av den berömda Konungagraven.Och där pratades det med ett tyskt par. Och det gör jag så fort jag träffar på Tyskar. Givetvis stöter jag på andra nationers innevånare o då blir det engelska.

Från väg 9 på hemvägen söderöver togs detta foto . Och längre bort kan the Boltic sea anas.Och här var jag inte så långt ifrån Rörum.

Och bortanför Rörum på cykelvägen mot Simrishamn började slagregn o åska göra sig gällande från havet snett bakom mig. Och ganska fort blev jag genomblöt. Men om man blickade mot Simrishamn så syntes blåsvart moln söderöver. Och när jag kom nära Baskemölla så dundrade o blixtra i närheten av Simrishamn . Och stannade alldeles genomblöt på parkeringen vid Vårhallarna o så småningom lugnade det hela ner sig o son kom o hamta mig. Jaa, det här med vädrets makter ja . Och igår följa åskväder mot norost förbi Simrishamn mot Bbl.a Blekinge . På åskradarbild från Bitzortung. Kunde tittat lite mer i tisdags så hade jag inte givit mig ut.

Är ju fan av Arsenal. . Och sen gamla tider även Liverpool i Premier League. Men Arsenal vad hände mot Liverpool. Förlust med 4-0 . Ingen bra början på denna säsongen heller för Arsenal.
           Och nu blir det snart en kortare tur på cykel. Måndagar brukar va inköpsdagar av mat. Men hoppas på en  en givande längre cykeltur i veckan , utan åska o slagregn.

det här med dubbla foton skulle vara det här i stället. Men ...:)

Joodå, håller som vanligt igång kroppen o sinnet.

Jaa, man skall hålla vad man lova . Och farfar har varit o ätit glass i hamnen med barnbarnen Kalle o Abbe.. O tur hade vi med vädret.

Det här med när det är skapligt väder oavsett oavsett det nästan ständiga blåsandet. Och ha nytt av battericykeln i motvinden.  Och det här med sikte på Rörum norrut. Gjordes igår .Och Kivik blir nog nästa mål.

Och det här med att hitta motiv o fotografera kullarnas väg mot Stenshuvud ? . Jaa, det här med minnen från istiden. Och fotat från Rörum ,

Det här fotot togs då på väg in emot Rörum. Och cykel färden gick upp till den stora landsvägen genom Rörum Sen vändes på kuttingen..

Och idag har varit en handlingens dag föregången av en mindre runda. Och det här med att plötsligt få syn på ett  fint motiv o stanna till o fota .mot öster via den vackra Brunnsparken .

Jaa, nu är ju Vm i friidrott slut. Sverige lyckades ta en medalj den första dan Silver som diskuskastaren Ståhl tog.  Var det nått lyckat Vm ? Men fina tävlingar var det . Och nu har Premier League börjat . Och det har man ju sett fram emot. Och i förmiddags när jag kom ut var det ganska kyligt men det ändra sig när solen kom fram.

Vilken härlig regnfri dag , hittills och det här med naturreservat.

Kan inte räkna upp dem alla naturreservaten som jag besökt under årens lopp . Men namnen Statsparken Kvarnbacken ,Tjälvesta Ängar o Bäckhalladalen är dom som bl.a. besökts. på senare år. .
             Jaa, Bäckhalladalen är det som besöks nu för tiden. Och idag i fint väder passade jag på att med cykeln som stöd vandra  längs den korta rundan. Och det här med blåbär glöm det . Förra året vid denna tiden plockades rätt många på ställe som jag upptäckte. I år varken blomma , kart eller bär. Inte svårt att räkna ut vad det beror på. Och den här lilla sjön eller gölen tycker jag om att stanna till vid. Och jag vågade inte parkera cykeln vid utgångsläget för rundan. Och som sagt som stöd vid gåendet duger den bra.

Jaa, lite solande var inte fel när jag anlände till denna välkända parkering i Bäckhalladalen.Hur många ggr har man inte varit här med cykel eller gåendes. Jaa, och så med bil eller Mc.

Jaa, sen cyklades på väg mot Gröstorp . Och på grusvägen togs detta foto mot Simrishamn o havet. Och på vägen här prata med jag med en trevlig dam . Och berättade bl.a. att jag inte sett en enda människa på min runda i Bäckhalladalen. Och hon pratade om att nere vid hundbadet en liten bit norr Tobisviken fanns knappt någon enda människa vid stranden..

Och från Gröstorp går en cykelväg till Korsavad . Det här med grönska oavsett. Stannade till o tog detta fotot innan jag nådde ån. Det här med växthuseffekten tur att den finns oavsett plus eller minus runt medelvärdet.

Det här med fotobevis så här mycket blåbär plockades bl.a den 21/7 förra året. Och lite finns kvar i frysen ännu.

Jaa, det här med vädrets makter . Innan gårdagen siades det om åska här i Simrishamn i går kväll o åska i morse. Nää. blev inget . Men i går tittades på en front på Blizordnung där det  åskade från Frankrike via Tyskland till Polen . Oj, så många blixtnedslag som registrerades.

Siandet för morgondagen . Regn , blir nog inre tjänst med uppladdning innan damernas semifinaler i Em-fotbollen . Två intressanta matcher inte minst den mellan Nederländerna o England. O klarar Danskorna Österrike. O snart börjar Vm i friidrott i London. På fredag var det väl .