Ålmysteriet löst, men vad liten den var!

346465-221
I Simrishamn på Österlen har jag bott i över 40 år. Där har jag ochså "min" klan som jag kallar den. 7 barn-barn, 3 söner m.fl som jag räknar in, fruar f.d fruar sambos  m.fl. En del vet inte var Simrishamn ligger o en del vet inte var Askersund ligger så det jämnar väl ut sig. Men skämt? o sido Simrishamn ligger på det fagra Österlen i östra Skåne, Askersund ligger vid norra Vättern med dess vackra skärgård.
                                       Brantevik ligger några km söder om Simrishamn på vägen till Ystad. Brantevik är fint o då som vanligt med turistorter mest på sommaren. O i Brantevik finns en brunn som folk påstår har en ål som levt i 150 år! Nu har Brantevik o brunnen besökts av tv-programmet Mitt i Naturen med Martin Emtenäs i spetsen för att utforska om ålen finns o lever. O den levde! Det enda jag är lite förvånad över är att den inte var större men det är kanske så att lever en ål i en brunn så blir den inte så stor. Gick programmet den 1 april, nej jag tror inte det!!
Fr. Ystad Allehanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0