Är dom inte granna?

346465-229
Det här fotot har inte jag tagit men på skäggdoppingarnas häckningsplats i hamnen vid bona och vassen ser jag dom exakt så här. Jag har sett doppingarnas parningslek o bobygge på nära håll o de mitt i stan kan man säga! O på rundan idag innan hamnen såg jag en dopping på ca 20 meters håll ligga stilla o stint titta på mig när jag kom gåendes!  Foto fr. Wikipedia. Lite fakta om skäggdoppingen innan jag går ut i solen
48-55 cm, 0,8-1,4 kg. Vinterdräkten är annorlunda, grå o vit, utan skägg och nacktofs. Främst näringsrika sjöar med vass, även kustvikar i Östersjön.  Finns i södra o mellersta Sverige upp till Bottenhavets och Bottniska vikens kuster. Vanlig i hela Europa och övriga världen. Fiskätare , även insekter och småkryp. Flyttfågel(främst Medelhavet), sällsynt övervintrare. Fr. Nya Fågelboken 2002

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0